Boompie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Boompie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Boompie

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

19 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Kijken of ik het binnen 2 uur ga redden om te typen, want ik ga dan pizza eten bij Bar-Zuid en daarna op stap!

Afgelopen zondag was het leuk, want we waren uitgenodigd door de juf van groep 1 om naar de markt te gaan, dus was vroeg opstaan, want ik kon rond 8 uur gebeld worden en 20 minuten later stond ze op de stoep (naja in het gras) met een goede vriendin van haar.
Eerst de chinezen (mini)markt onveilig maken, waar ik nog een ingewikkeld stukje vlees heb lopen te eten op een stokje. Geen idee meer wat het was, maar het heeft wel gesmaakt!
Toen was het weer helemaal terug rijden naar de Javaanse (onder voorbehouden) markt. Die was echt groot en ook best wel netjes georganiseerd en schoon :O ik keek mijn ogen uit hoe schoon die was, want ik was al eerder naar de Centrale markt geweest, maar daar zag het maar vies eruit, net zoals redelijk veel naast de weg. Er zijn genoeg mensen die blijkbaar vinden dat er nog niet genoeg zwervers op straat zijn, dus gooien ze het afval maar over straat. (SNAP JE: zwerfafval)

Veel groente en wat fruit (bananenchips is toch ook fruit? Nou nee dus, het is een groente door het lage suikergehalte) gehaald en nog een portie garnalen om 's avonds te koken! Super lekker en veel! Zakjes waar ze het in doen zijn niet echt relaxt, dus doen ze nog een zakje er omheen! Naja dat hielp ook voor even, dus kon mijn tas lekker uitwassen (gebeurd dat tenminste ook is een keer).
's avonds dus gaan koken en wat gebeurd er, net toen ik de garnalen in de pan gooide (die door de warmte flink krompen en al het vocht los lieten), het gas viel uit :O Shaize, wat nu? Huisbaas maar geappt voor oplossingen, maar het was zondag en dan zijn de winkels dicht omdat iedereen een rustdag verdiend (behalve de chinezen, wat die kennen het woord sluiten niet, tenzij het een chinees feestdag is). Toen bedacht ik de oplossing! De keuken van Bouterse, daar halen we altijd eten van Urkjel! Dus ik nu ook weer roepen, geen gehoor. Op het moment dat ik naar het open raampje liep om daar te roepen, kwam er van boven nog een dude aanlopen om te kijken welke debiel daar zo liep te schreeuwen :O Dus ik zwaaide naar hem en riep Urkjel nog een keer, in 1 keer raak! (na dus de paar keren daarvoor) En ik mocht gewoon komen koken bij hem!!! WHoop Whoop :D de pannen doorgegeven en over het muurtje gesprongen en koken maar! Even gezellig gekletst (zoals mannen dat doen, kort maar krachtig) en vervolgens nam hij het ook meer over :P zoals een echte kok dat doet, want al dat vocht moest wel even worden afgegoten zonder garnalen te verliezen en er moest in de pan geroerd worden zoals hij dat kan. Toen het klaar was, weer terug over het muurtje gesproken en de pannen weer doorgegeven. Smullen maar! Roy heeft weer lekker gekookt :D huisgenoten waren weer zeer tevreden!

De afgelopen week bestond uit proefbehandelingen draaien bij de kinderen die we nog niet gehad hadden, verslagleggingen en ook nog een bezoekje van onze begeleider! Zij kwam helaas woensdag langs, gelukkig wel na de pauze, want ik zou maar 2 kids behandelen (en voor de pauze niks). De woensdag is dan ook direct de rustigste dag! De dinsdag zit echt stampesvol. Overall behandelen we ieder 20 kids, waarvan we er ongeveer de helft (de kleuters) 2 keer in de week zien. Ze heeft 1 gezien, waarbij ik mij focuste op de woorden en later terug ging naar de klanken. Het is nog wel flink improviseren als ik er achter kom dat het niveau te hoog of te laag is voor het kind. Ook de tips meegekregen om spiegel te gebruiken en niet alleen bij mijn keel laten voelen, maar ook bij het kind zelf. Wel de TAK meegekregen zodat we ook de oudere kinderen een diagnose kunnen geven en dus gerichter kunnen testen op de taalontwikkeling. Ik maakte nog de grap op de vraag van de directrice of er nu 2 TAKKEN zijn: We hebben een hele boom noh. (noh = een stopwoordje hier die achter een zin komt, lijkt wel een beetje op het fries :O)
Ik vind het nog wel moeilijk om iedere keer creatief te zijn, dus vaak genoeg gebruik ik ook hetzelfde materiaal en dan doe ik het net weer een beetje anders. Het zou ook mooi zij geweest om de kunst af te kijken bij iemand hier, alleen is er dus geen logopedist in dienst. Ik zal mijn begeleider is vragen of zij is een behandeling wilt geven...
Ik ben wel blij dat ik in Nederland nog een aantal behandelingen heb kunnen zien. Ik heb toen veel genoteerd enzo.... alleen.... het boekje waarin ik het heb geschreven ligt nog bij mijn ouders :O bummerrrrr.... (ag met skype kunnen we veel bereiken, alleen de tijden dat ik op skype ben, ligt heel Nederland al vaak te slapen... anyways we vinden wel een oplossing en creativiteit)

Ik merk wel dat ik het leuk vind om de kids te behandelen en ook van de oudere kids weer gebaren te leren, zodat ik bij de jonge kids dit weer goed kan doorgeven. Ik merk ook dat ik verslaglegging niet leuk vind om te doen, maar ik zie wel dat het belangrijk is en probeer dan ook zo goed mogelijk een start te maken!

Afgelopen donderdag was er paasviering en hoe vieren ze hier dat in Suriname, waar bijna iedereen gelooft, je raad het al. Met een dienst in de kerk! Dat was wel echt leuk om te zien, want alles werd getolked en ik zat naast een meisje die beweerde alle liedjes te kennen uit het boekje wat ik in mijn handen kreeg gedrukt. Tja zij kan makkelijk praten, want mee te zingen hoeft ze nou ook weer niet... Ook een aantal kinderen die stukjes gingen opvoeren en na een uurtje weer terug naar school om wat bananen te eten en een sapje te drinken.

Vrijdag ging ik gym geven, wat een hell was dat zeg, want er zaten een aantal ondeugende kinderen tussen. De juffen bleven boven omdat ze nog wat moesten voorbereiden... nou dat heb ik geweten ook, want kinderen aanspreken, moet je wel eerst oogcontact met ze hebben en dat ging goed de eerste minuut toen ik aan het uitleggen was. Toen ik het voorbeeld gaf met een ballon hooghouden, was de beer los en ik in de aap gelogeerd. iedereen ballonnen hoog houden en pakken ze je vinger, dan je hele hand erbij!!! Dus overal liepen de kids en ze gingen het podium op en verstoppen achter de gordijnen... Nou ik bleef bezig om achter ze aan te lopen, ik kon het lief vragen of streng zeggen, maar alleen het horende kindje begreep mij een beetje. Het nadeel is echt dat ze doof zijn, want daardoor doen ze alsof ze oostindisch doof zijn. Ik kan ze 1 voor 1 op de bank zetten, maar als ik de andere haal, schiet de eerst weer weg! :(
De directrice kwam ook een kijkje nemen, toen zij merkte dat ik problemen had met controle over de kids te houden, hielp ze mij. Gelukkig had zij iets meer overwicht toen ze al binnen kwam lopen, maar er waren nog belhamels en acteurs die de boel spaak probeerden te leggen. Dus maar schoenen aantrekken en naar boven, want het was toch bijna tijd! Opmerking: de kinderen hebben allemaal stem!!! Dat is 1 ding wat zeker is.
Ik heb vervolgens in de pauze de juffen vriendelijk verzocht of ze na de vakantie wel weer allemaal aanwezig willen zijn, want dit was gewoon niet te doen. We zulllen zien wat de toekomst brengt

Sporten doe ik eigenlijk niet meer, want ik heb genoeg andere dingen te doen, al is het een beetje chillaxen of gewoon met z'n allen naar de film gaan. Aanrader: Eddie the Eagle is echt een film die jullie moeten zien! Helemaal al omdat het een waargebeurd verhaal is en ik natuurlijk geboren ben tijdens de winterspelen van 88 :P Heb ik de geschiedenis toch nog een beetje meegekregen van mijn ouders.

Gisteren hadden we ook bonte avond, omdat iemand in een ander huis vertrekt. Dus heb ik nog een mooi filmpje nagesync, waarop ik weer te horen kreeg dat voice-over wel goed bij mij zou passen!!! JAAAA jAAA dat wil ik :D dat lijkt me echt mega cool, alleen moet ik me daar echt even een keer toe gaan zetten om er volle aandacht aan te besteden, en tja die gaat toch meer in me stage en andere dingen zitten in Suriname... Al was ik in Nederland geweest, zat ik met hetzelfde probleem denk ik. Maar hij blijft gewoon nog op me lijstje staan :P

Vandaag ben ik de stad in geweest, eerst maar langs 2 cambio's en de bank om te kijken wat de koers zou zijn. Maar de 6 van vorige week was 5.75 geworden :O watapatja want volgens mij is het devalueren nog niet afgelopen. Ag dan maar iets minder pinnen en hopen dat later meer zal brengen. Koers is altijd nog vele malen hoger dan dat je rechtstreeks SRD's gaat pinnen, dan dat je euro's pint en dat direct om laat wisselen voor SRD's = zo 1 SRD per euro meer, whuuut whuuut
Ik heb wat kleren gekocht; lange broek (om nog 1 naar stage te hebben en het een slordige 7 euro was, nog een korte broek voor minder (tja minder stof is minder ping ping natuurlijk) en een polo-t-shirt voor dan wel weer bijna 10 euro. Nog steeds vrij goedkoop als zeg ik het zelf!
Onderweg weer langs dezelfde weg als dat ik iedere dag ga vanuit de school. Iedere keer kom ik weer langs een planten winkeltje en dit ik ben ik maar gestopt, want ik wil een plant in me kamer, anders staat die zo leeg! En misschien vult die het zuurstokgehalte ook aan, maar ik hoorde vandaag van mijn buurvrouw dat niet iedere plant zuurstof geeft???? Klopt dit? :O Ik weet ook niet zo goed wat voor een boom ik nu heb, maar hij was nog geen 15 euro. Wat ik wel weet is dat deze plant tegen de airco bestand is en binnen kan staan, hij vind de airco zelfs fijn werd mij verteld door de beste man... Maarja of alles waar is wat ze mij verteld hebben (want ik ben echt een groentje hierin) komen we vanzelf achter! Dus ik zingen tegen de boom, spring maar achterop bij mij, achterop me fiets! en zo zijn we heerlijk een paar 100 meter naar me huis gelopen. Onderweg allemaal vreemde blikken naar mij en de marktkoopman waar ik in het begin me fruit haalde, vond het ook hilarisch om te zien! Toch weer mooi om mensen aan het lachen te maken :D Moet ik toch echt zwaar overwegen om mijn beroep van te maken ofzo :P

Yes gered binnen 2 uur en nog een kwartiertje over, kan ik me ook nog fatsoenlijk maken! Niet dat ik nog een keer ga douchen, want dat heb ik al 2 keer gedaan vandaag! Morgen gaan we weer naar de fruit markt, maar als ik vanavond nog ga stappen, dan zal ik morgen middag maar een siësta houden :D

Oh we hebben ook nieuwe bewoners erbij..... ouders van de kinderen die hier wonen... jeeeeeej (iets waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb, maarja ik moet het maar accepteren dat het zo is, vond het twintigerhuis wel prima hoe het was)

doeg doeg allen en een fijne zondag! kussies

  • 20 Maart 2016 - 06:56

    Karin:

    Goedemorgen, dat was weer leuk wakker worden met een goed verhaal van jou. Wat is het toch een heel andere wereld waar je in woont he: zo leuk om te lezen.
    Toch mooi dat de kok van Bouterse je uit de brand heeft geholpen zodat jij de blits kon maken bij je huisgenoten met een fatsoenlijke doch voedzame maaltijd......
    Lachen geblazen om je takken!!!
    En begrijp ik nu goed dat je alweer vakantie hebt?? Of volgende week gewoon een lang paasweekend. Relaxed men.
    Jij bent op dit tijdstip misschien nog wel ruim aan het stappen terwijl hier de dag weer is begonnen, wel een beetje vroeg voor de zondag trouwens hahahahaha.
    Geniet van een fijne zondag en tot de volgende keer maar weer. Dikke smok

  • 20 Maart 2016 - 11:33

    Marjan:

    Dat was weer genieten van jouw verhaal op een ,hier verschrikkelijke druilerige, zondagmorgen.
    groetjes aan iedereen.

  • 20 Maart 2016 - 15:09

    Silja:

    Wat een leuk verhaal weer! :) Echt knap dat jullie 20 kinderen behandelen...Als ik naar mij kijk, zou ik dat niet zien zitten... Mooi, dat jullie nu ook een mogelijkheid hebben voor de oudere kinderen!
    En leuk dat de buren zo behulpzaam zijn, dat zie je niet zo vaak in Nederland/Duitsland..;P
    Groetjes en verder veel plezier!! Silja

  • 20 Maart 2016 - 15:47

    Jos:

    Hoezo moeite met creatief zijn. Je verzint toch maar even om de keuken van Bouterse in te schakelen als het gas uitvalt. Ja zal we moeilijk zijn om al die (dove) kinderen in het gareel te houden bij een gymles, maar ze moeten natuurlijk wel hun energie kwijt. Goed te lezen dat je je op allerlei manieren en ook anderen vermaakt. Die boom lijkt wel bamboe, is dat geen onkruid daar in Suriname (-: Geeft vast wel zuurstof hoor, als ie maar licht krijgt, en water natuurlijk.
    Geef maar 's door hoe dat boekje van je er uit ziet dan scan ik 'm in als ik 'm kan opsporen.

Tags: Boom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 13893

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: