Paramaribooooo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Paramaribooooo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Paramaribooooo

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

12 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Eeey swaaaa's

Is helemaal niet netjes als je dat hier zegt. Het is eerder goeden"dagdeel". Waar wij als Nederlanders zelfs de "N" zouden weglaten, spreken ze het hier wel goed uit!

Momenteel lig ik zwaar relaxt op mijn bedje, te luisteren naar de Fanfare die hier achter op het terrein van Bouterse aan het spelen is. Ben ook een beetje moetjes. wil mijn innerklokje mij wat vertellen misschien?

Wat ik nog met jullie wilde delen.... mocht je een uitdaging willen in het vliegtuig, moet je proberen om staand te gaan plassen tijdens turbulentie. Zet je je knieën op slot, dan ben je de sjaak. Gelukkig was het nog licht, want toen het zwaarder werd moesten de (lees op z'n Surinaams:) stoelllriemen wweer vast.

Mijn kamer is echt zo zwaar relaxt! ik heb foto's genomen en zal ze ook plaatsen zometeen. Het matras is lekker hard. Ik kwam er gister wel achter dat het plastic er nog gewoon omheen zit. Ze zullen wel denken, kunnen er ook geen zweetplekken in komen met temperaturen rond de 30 graden hiero. snachts koelt het af, naja verminderd de warmte, naar 24 graden en is het nog steeds super lekker in je t-shirt en korte broek.

Gisteren hebben Chandra en ik Paramaribo verkend, te voet (mijn idee)! Toen we terug kwamen, waren we denk ik 10cm korter, want me voeten waren echt versleten (wat een goed idee Roy). hebben vooraf nog even met Mitchel (contactpersoon bij wie we het huis hebben geregeld) gepraat en een mooi plattegrond gekregen van hem. Dus kon ik zo mooi de route bepalen en onderweg checken.
Het begrip "stoep" kennen ze hier niet echt, meestal loop je gewoon door het gras of over de oprit van een ander, al heb je in het centrum wel standaard een stoep. Het "begrip" fietspad kennen ze al helemaal niet, dus dat bied nog perspectief voor ons als we fietsen hebben. Die willen we wel graag, want om nou iedere keer 6 euro te moeten dokken om in het centrum te komen met een taxi, wordt een duur grapje + andere afstanden zijn dan ook gewoon te doen & fietsen is gewoon chill!

Onderweg gingen we ook alvast spieken bij de Kennedyschool, wel opvallend was dat de kinderen die daar rond liepen (zijn gemakkelijk te herkennen aan een groen met witte ruitjesbloes en een blauwe spijkerbroek: alsof ze het niet warm genoeg hebben hier) allemaal met elkaar spraken. Alsof niemand last had van slechthorendheid.. ik zag nog wel een inner-ear toestel bij 1 meisje die van het pand vandaan kwam. Mooi om te zien dat er dus donaties zijn, want je kunt mij niet wijs maken dat die hier verstrekt worden.
Volgende halte: de Cambio op de Henck arronstraat, omdat daar de wisselkoers het hoogste zou zijn volgens Mitchel. Dan kon je euro's pinnen en werden deze omgewisseld voor SRD's. Altijd fijn om wat op zak te hebben, want pinnen zijn ze hier niet echt kien op.
Verder kwamen we nog een Digicel winkel tegen, waar we in gingen omdat we dachten een bepaalde simkaart te kunnen halen, wat bleek is dat het om een heel andere provider ging en waarschuwden ons ook voor de gevaren die daar aan vast zaten.
We waren aan het oriënteren dus gingen ook nog kijken bij een andere winkel. Maar waar die was konden we niet goed vinden. En local ving ons gesprek op en hielp ons op de juiste weg. Ik ben nog wel wat voorzichtig in contact, want vaak genoeg gewaarschuwd voor rollerzakkers, daarom liep ik een beetje schuin achter de beste man. Maar hij bleek ons bij de goede plek te hebben gebracht en moest zelf nog een stukje verderop zijn.
Voordat ik de winkel in mocht, moest ik eerst mijn tas afgeven (protocol) en was er een soort van stadsgarderobe (maar dan gratis) voorin de winkel. Nog wel even de belangrijkste spullen eruit gehaald en in me broekzakken (lees: met 6 verschillende diepe zakken, waarvan er 4 dicht kunnen) gestopt.
Op de bovenverdieping kwamen we handige-doeken tegen, die ik nog moest hebben. Het leuke is alleen van winkelen hier, alle producten liggen wel bij elkaar, maar vaak genoeg vraag je je hier af of ze wel in de goede schappen liggen en je hebt mazzel als er een prijskaartje voor op de stelling zit of op het product zelf geschreven is. Dus na wat wikken en wegen, heb ik toch maar 2 handdoeken gekocht. Lijkt me voor eerst voldoende, want tja. Ik douche mezelf schoon en dan droog me af, de handdoek zelf is dan na een paar uur alweer droog.

Eenmaal verder, werd er nog een vrucht aangesmeerd bij Chandra. Eerst 1 proeven, want niet lukte, want de schil was te sterk. Vervolgens werd er geprobeerd om een hele zak te verpatsen, voor iets wat nog niet eens geproefd was. gelukkig zei Chandra dat ze een allergie had en deze eerst thuis ging proberen dan. (nou we hebben het thuis geprobeerd hoor, maar ten eerste kreeg ik dat ding bijna niet open en ten twee was het net alsof je op een stuk schors van een boomstam zat te kauwen, zo taai dat het was)

We hadden best wel trek gekregen en toen we een soort van KFC (maar dan anders) tegen kwamen, gingen we daar maar naar binnen om een kipburger met wat frietjes erbij te bestellen, voor minder dan 3 euro's. BAM! saus mochten we zelf pakken, en Chandra is positief ingesteld (glas zit tot de nok toe vol), dus hadden we saus in overvloed :P
Voordat we weg gingen, ging Chandra nog even naar de WC, dat duurde wel even, niet zozeer omdat ze lang bezig was, maar omdat de WC niet te vinden was. En waarschijnlijk er een doorloopsysteem inzit, want ze kwam terug van achter het gebouw weer door de voordeur van de winkel. Raaaaar maar waar!

We vonden het wel tijd om terug te lopen en hebben dit via wat rustigere wegen gedaan, om de smok in onze longen wat te verminderen. We kwam echt nog genoeg vervallen huizen tegen, of waar de landschapsarchitect zich misschien iets te fanatiek mee heeft bezig gehouden, doordat er bomen uit het huis staken. Al was de achtertuin dan wel weer leuk gedaan, met een stuk bos :p

Die avond zijn we ook nog met de (boven)buren op stap geweest. eerst naar de waterkant om daar een soort soep te eten, waar je eerst nog rijst in flikkert en er een hele ei in drijft. Maar lekker was het wel! Ik heb sws het idee dat kip hier het meest gekozen voedsel is + dat er ook genoeg rijst wordt gegeten.
vandaag hebben we ook kip en rijst gegeten om even wat anders voor de verandering te doen ;) het was wel echt weer super lekker. Dit keer voor nog geen 4 euro een dikke bak eten, vanuit de KEUKEN KEUKEN naast ons, het schijnt dat we dat moesten roepen ipv ETEN ETEN. Maar we konden ook de kerel zijn naam roepen, alleen ben ik die inmiddels alweer vergeten. Wel super ideaal! voor zo weinig geld met zijn 2en er genoeg van kunnen eten! Al was het wel wat koud (dus stond het blijkbaar al even), maar daarvoor hebben we een magnetron en is het zo weer warm. Jumjum, o wat heerlijk smullen wij!

vandaag hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan, meer dingen uitgezocht en kijken hoe we dat morgen gaan aanpakken. Wel kregen we nog bezoek van Wendy (contactpersoon/begeleider logopedist), zo konden we alles mooi doorbespreken met elkaar en op maandag kunnen we dan om 7.30 uur beginnen met een kennismaking op de Kennedyschool.

Hierna zijn we nog even naar de winkel geweest, de Chinees op de andere hoek (want was gister al naar de Chinees op de ene hoek geweest) en vervolgens naar de fruitboer op de hoek er tegenover. Hier kregen we echt alles in onze handen gedrukt om te proeven. Normaal ben ik niet zo van de Mango's in NEderland, maar dit was alsof een engeltje over mijn tong zeek! verrukkelijk! Ook nog een watermieloen gehaald. Ik zal binnenkort wel weer langs gaan als het op is.

Me verhaal is inmiddels wel weer lang genoeg en ik ben moe (na 3 uur lang fanfare is het blijkbaar voor hun ook genoeg), al is het hier nog maar half 10, in Nederland is het al half 2. Ik begin wel steeds meer te wennen aan de omgeving, maar het besef is er nog steeds niet dat ik weg blijf voor een langere tijd enzo...

Groet'n uut Paramariboooo

  • 13 Februari 2016 - 09:08

    Leonie:

    Jo swaaaa! Ik ben benieuwd hoelang je gaat volhouden hier elke dag een berichtje op te zetten, haha. Ik vind het super leuk! Lekker eten; mjammie! Vandaar dat er gisteren niks voor m'n deur stond; ik maar roepen ETEN ETEN. Zal vanavond eens KEUKEN KEUKEN proberen :-p.
    Fijn dat de mango's daar ook zo lekker zijn!! Kijk er nu al naar uit!! Laatste keer dat ik ze at was in Madagaskar en durf hier inderdaad niet zo goed meer, maar heb toevallig gisteren een bakje met mango stukjes gekocht, dus ga ze vandaag maar verorberen!
    Leuk die foto's; kan het vervallen huisje nu beter zien ja. En Frisian Flag! Dat is ook goed nieuws! Hebben ze ook toetjes? :-D
    Fijn weekend!!!
    XXX


  • 13 Februari 2016 - 11:46

    Annet:

    hey komische schrijver. nu heb ik een rap gemaakt.
    wat eten we s'morgens als ontbijt. ja rijst en kip, ja rijst en kip,....wat eten we s'middags als lunch maar weer ja rijst en kip, ja rijst en kip en s'avonds als diner met toetje na ,ja rijst en kip ja rijst en kip :D

  • 13 Februari 2016 - 20:31

    Jos:

    Mooi dat er van alles te krijgen is in 1 of andere hoek. Het is toch zeker Sinterklaas niet?
    Gaat zo door en groedies

  • 13 Februari 2016 - 21:43

    Marjan:

    Je schrijft leuk over hoe jullie de boel aan het verkennen zijn. Ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Tags: Paramaribo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 13905

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: