Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Bonaire - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Bonaire

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

15 Mei 2016 | Bonaire, Kralendijk

Daar was ik dan, op flamingo airport, weliswaar een slordige 2,5 uur later dan gepland, maar toch. Op de airport was er een warm onthaal met een wachtrij voor de douane, 1 rij voor “dutch pasports” en de andere rij voor alle andere. Toch een soort van positieve discriminatie direct. Al was de rij hiervoor langer, alles werd wel sneller afgestempeld (dat kon ik checken doordat ik veel sneller was dan de jonge dame waarnaast ik in het vliegtuig zat). Ook onderweg nog een gezellige babbel gehad, zij werkt in het ziekenhuis van Bonaire en had net een vakantie in Paramaribo achter de rug. Direct even gepolst of er nog werk voor mij in zou zitten als logopedist zijnde. Er zijn zeker nog mogelijkheden als ik in Nederland niet aan de bak kom, haha. Ondertussen kon ik nog allerlei folders pakken en een map met alle wegen en bezienswaardigheden! Super handig! Voor ik het wist had ik 2 exemplaren hiervan, maar allebei toch weer net een beetje anders.
Buiten een taxi gepakt… ooh wacht even, eerst nog even pinnen want ik kan die man ander moeilijk betalen aangezien ze daar niet met Antilliaanse guldens werken maar alleen nog maar met Amerikaanse dollars. Ondertussen had hij ook een vrouw gestrikt die ook een taxi nodig had en gingen we haar eerst wegbrengen en vervolgens mij… eenmaal dat we op zoek gingen naar mijn adres, was het flink zoeken waar mijn adres precies zat, want nummer 84 was zoek… en het sprong ook van 60 naar 120 ineens…. Daartussen was een enorme gap van leegte een zand, dus misschien moest het nog gebouwd worden of moest ik daar een tentje opzetten ofzo… na een paar keer heen en weer te hebben gereden, toch maar even gaan bellen en werden we een stuk de andere kant op gestuurd, gelukkig meer naar het centrum gelegen. Na een 2x de hulplijn te hebben ingeroepen hebben we het uiteindelijk toch gevonden. Het mevrouwtje (pigmee van 1 meter 20, neee oke ze was wel iets langer) van de schoonmaak kwam ook al vrij snel om de sleutel te brengen.
Alle spullen gedumpt en vroeg zij me of ik een scooter wilde huren, ik zei sure net iets te hard en voor wanneer, moet ik nog even bepalen blijkbaar te zacht, want ze belde meteen al iemand en vroeg nog snel hoe duur het zal zijn... binnen 5min stond er al een dude met een scooter klaar, dus ik heb hem maar vriendelijk afgewezen. Volgende planning, het vinden van een duikschool en me PADI regelen. Daarmee mag ik dan zelfstandig duiken tot een diepte van 18m onder water. Nou de eerste de beste duikschool was het meteen raak. Ik kon er over 2 dagen beginnen met een paar anderen. De duikschool bestond voor het grootste gedeelte uit Nederlanders die hier tijdelijk of voor onbepaalde tijd hier dik kwamen chillen, duiken en werken op de duikschool. Nu kreeg ik ook alle ins en outs over de plekken waar ik goed kon snorkelen en dingen kon doen/bekijken. Dus kon ik al een goed plan maken, maar ik moest eerst nog naar de winkel om boodschappen te halen. Dus dat maar eerst gedaan, was een half uurtje lopen naar de Jumbo, die hier Warehouse heet en de Albert-Heijn zit verder, maar die heeft ook een andere naam. Alle producten die ze verkopen zijn ook wel echt gelabeld van hun merk, bijzonder om te zien in het Caribisch gebied.
’s Avonds een plan gemaakt voor de volgende dag, dat ik langs de zuidkant zou gaan en een schildpad zou gaan checken om vervolgens een lekker rondje te rijden. Dus vroeg opgestaan en met maar een uurtje vertraging de auto opgehaald. Nou moet je minimaal 3 dagen een auto huren, anders kan het niet uit ofzo, maar bij sommige autoverhuurders kun je wel een dag huren. Meer had ik hem toch niet nodig als ik de volgende dagen toch alleen maar in het water lig. Toen ik het prijskaartje van de auto zag, heb ik het maar wel gedaan, maar meteen mijn direct mijn plan omgegooid en het werd de Noordkant waar ik langs zou gaan. Direct een snorkelset aangeschaft bij de Jumbo en nog een beetje eten en afwasmiddel, want daar werd niet voor gezorgd in mijn huisje en het bestek was ook niet geheel schoon ofzo… Pitstop thuis gedaan en door naar de 1000 steps. Via een vet coowl kronkelend weggetje die zo langs het water ging. Ohja het leuke wat ze mij vertelde toen ik de auto meekreeg, want dat ze tegen mij zei dat ik de auto niet opslot mocht doen… ik keek haar toch raar aan joh! Ze zei, ja zal misschien wel een beetje raar zijn… waarop ik zei, een beetje? Waar moet ik mijn spul dan laten als ik ga snorkelen? Naja dat werd meenemen dus en zo gezegd zo gedaan. Er waren gelukkig nog meer mensen bij 1000 steps, waaronder Nederlanders die er betrouwbaar uitzagen, dus daar maar in de buurt gaan zitten. Maar dat deed ik pas toen ik heen en weer was gelopen, ik heb nog geprobeerd om te tellen, maar helaas dwaalde mijn aandacht af en nam het automatisme van een trap lopen het toch over. Was een leuk stukje dat over een rots gaat en nog bij een punt uitkomt waarop je letterlijk boven de zee staat en je naar links en rechts alleen maar blauw ziet.
Terug bij me Nederlandse matties die ook af en toe aan het snorkelen waren, keek ik bij een nadere inspectie toch even rond en het viel mij op dat ik juist het liefdesplekje had uitgekozen… want de verpakking, van een voormalig schapendarm wat later gemoderniseerd is naar latex, was nog aanwezig. Toch maar iets opgeschoven. Nu moest ik de zee in, en laten stranden hier nou net niet bepaald zanderig zijn, maar genoeg stenen hebben, kon ik nog mooi een plekje opzoeken die nog wel redelijk wat zand bevatte. Ik mag dan wel een snorkelset gekocht hebben, maar schoentjes vond ik nog net iets te ver gaan. Zo fanatiek ben ik nou ook weer niet. Eenmaal met me kop in het water moest ik wel weer wennen aan de waterdruk op me longen en door me mond ademen, maar na een minuutje was dit ook weer weg (ik heb niet voor niks diploma’s in het snorkelen gehaald!!). De hoeveelheid vissen om te zien was echt coowl, sommige waren wel een dikke halve meter lang! Ook het koraal was gaaf om te zien, al was het niet heel kleurrijk en was het bijna allemaal hard koraal.
Oké tijd om door te gaan, want er staat nog veel op de planning. Ik ben toen naar het Gotomeer gereden, ook weer via een knus weggetje en heb daar nog een aantal flamingo’s gespot, naja een aantal… er waren een heuleboel, maar allemaal in de verte, enkelen die het durfde om in een range van 20m van de weg te komen. En hup, weer door! Nu door het stadje Ricon gegaan naar de noordkust om daar tekeningen van de indianen te bekoekeloeren. Toen ik er 1 gespot had… wat denk je om het o zo zonnige eiland… begon het te regenen… whahaha, mag ik die mazzel weer hebben. Oops ik had de ramen nog open van de auto, want tja het mag toch niet opslot, dan kun je ze net zo goed open laten. Toch maar wat sneller terug gelopen en de andere gespot met de auto. Ohja een secundaire weg is hier ook echt een secundaire weg en dus niet geasfalteerd en je hebt mazzel als het geheel zand is, want hier en daar zijn er ook genoeg stenen/rots tussen te vinden. Gelukkig had ik een pick-up, dat was ook het wel nodig! Eenmaal een stukje verder gereden naar de woeste zee gekeken en toen richting het natuurgebied in het noorden. Ik had een vrijkaartje omdat ik een tag had gekocht die je moest hebben om ergens te mogen duiken. Met dat geld doen ze weer dingen om het koraal te beschermen, echt vet goed!
Eenmaal bij het park aangekomen kreeg ik eerst een vetste hotspots om te snorkelen en de tijden wanneer ik uiterlijk ergens mag zijn, omdat ze de boel om 17.00 uur weer sluiten. Nou was ik er om 12.00 uur, zodat ik de helft van de tijd over had om uit de auto te stappen, want met de lange route zou ik zo’n 2,5 uur onderweg zijn. Maar goed ook, want de tijd had ik ook echt wel nodig. Ik heb veel gezien, de woeste zee die zorgde voor enorme fonteinen die boven de rotsen uit stegen. En nog een geweldig zandstrandje waar ik zo een eigen golfsurfpraktijk zou kunnen beginnen, want boy o boy wat waren de golven daar amazing!!!
Nog meer stops gemaakt om de natuur van dichterbij te bekijken. Ik heb ook veel hagedissen gezien en een boomkip (de lokale benaming voor de leguaan hier), niet dat ze kunnen kakelen ofzo. En mijn langste stop van 3 kwartier was toch echt bij de snorkelsite! Wat was dat een mooi stuk koraal met enorm veel vissen. Ook een aantal vissen die nieuwsgierig waren naar mijn mooie gekleurde zwembroek, want tja hier was de kleur van het koraal ook niet echt denderend verschillend van elkaar. En het zandstrandje was ook echt super nice, gewoon een stuk met alleen maar wit zand, dat komt op Bonaire niet echt veel voor. Het leek wel paradise! Hier zou ik graag nog een keer naar terug willen. Na die 45min wilde ik nog een keer het water in gaan maar helaas werden ik en de rest van de mensen terug gefloten, omdat het tijd was om te gaan, zodat ze om 17.00 uur dicht konden. De terugweg was ook echt vol met heuvels, stenen en soms na een stijging dat ik de daling daarna niet meer kon zien. Maar mijn pick-up kon alles aan! Vervolgens doorgereden richting huis om daar even te douchen en een verkleedpartijtje te houden. Daarna doorgegaan richting Lac baai om bij Sorobon te eten, want tja ik kon toch niet mijn auto helemaal niet gebruiken in de avond. Damn o damn, ik heb nog nooit zo lekker gegeten ergens als hier! Ik had vis van de dag en dat hadden ze zo lekker gemaakt dat ik alleen maar meer wilde hebben. De smakencombinaties waren echt voortreffelijk gemaakt en het was alsof er een engeltje over mijn tong pieste! Beetje jammer was wel dat ik rond zonsondergang er was en opeens alle muggen van het eiland hier naar toe waren gekomen om Roy maar even flink lek te prikken. Maar gelukkig kreeg ik een goedje die ik op kon smeren. Ik weet dat ik soms moeilijk kan stilzitten, maar hier had je echt een hele sambadans in combinatie met hoofd-schouders-knie-en-teen voor nodig wilde je niet geprikt worden en ik wilde gewoon eten. Terug gereden via een omweggetje en vervolgens voldaan in me bed geploft en heerlijk als een blok aan me been geslapen!

De volgende dag was het zover, ik zou gaan beginnen met duiken!! Woehoeee!!! Eenmaal daar werd ik voorgesteld aan een jongen die doof was en hier werkte, dus ik kon met hem al een beetje gebaren en een gesprekje met hem voeren. Hij heeft 3 dochters die ook allemaal doof zijn, dus is hij tenminste niet de enige op het eiland. Daarna begon onze invullen van papieren halfuurtje en vervolgens mochten we filmpjes gaan bekijken waar de theorie werd uitgelegd… maar zoals alle theoretische dingen zijn ze zoooo langdradig!!! En ik kon bijna wel weer slapen, gelukkig was ik niet de enige en konden we na 3 uur 3 filmpjes bekijken en 3 toetsen doen toch nog het water in. Alles werd even uitgelegd hoe een BCD werkt (dat is het vest wat je aan krijgt en je zuurstoftank aan hangt, in dit vest kun je lucht laten lopen, om meer drijfvermogen te kweken) en hoe alles moet worden aangesloten. Wat absoluut niet nat mag worden en wat juist wel nat moet zijn voor het monteren. Eenmaal in het water mochten gingen we allemaal oefeningen doen, hoe vol te laten lopen met lucht en hoe te zinken, onder water je beademing uitdoen en een trucje hoe makkelijk terug te vinden, enzovoort, enzovoort! Ook gingen we nog naar het koraal toe zwemmen om daar even te zwemmen, de stroming was sterk (wat zeer bijzonder is, want de dagen daarop was er nauwelijks of geen stroming) dus i.p.v. dat we vooruit gingen, bleven we meer hangen rond dezelfde plek.
De dag daarna begon het ook met theorie, alleen gelukkig niet zo lang. Waardoor we nog voor de middag onze zwemvaardigheid konden laten zien en daarna hoe te snorkelen met hoekduiken en hoe je je snorkel watervrij kan maken, de walvismethode kende ik al, maar de andere methode, zodat je dat niet hoeft te doen, was voor mij nieuw en interessant! Als snel had ik dit ook onder de knie. Na de lunchpauze weer aan de bak met allerlei oefeningen.
Doordat we door 2 wat oudere personen vertraging opliepen, zijn we de dag daarna opgesplitst, zodat de jonge vitale mensen overbleven en het werktempo omhoog kon. Dat was wel prettig, want we konden zo wat schade inhalen en hebben die dag, naast alle oefeningen, 2 duiken gedaan en uitleg van duikschema’s en nultijden uitgelegd gekregen. Dat houdt in dat je rekening moet houden met de hoeveelheid stikstof die je in je lichaam hebt, want door het duiken krijg je daar meer van. Dat was ook de reden dat we eerder klaar moesten zijn dan de andere mensen omdat ik 18 uur voordat ik ga vliegen niet meer mag duiken. Als dit wel zou gebeuren zou de kans op decompressieziekte alleen maar toenemen, en dat moeten we niet hebben natuurlijk. Heb ook een schildpad zien zwemmen! Ook het theorietentamen gemaakt en gehaald met 46 goed van de 50 vragen, dus 92% whoop whoop!
Zo hoefde we zaterdag alleen nog maar 1 oefening te doen (want die was onze lieftallige Bjorn de instructeur vergeten) en konden we de laatste duik doen die wij zelf moesten plannen en uitvoeren. Nadat we goede afspraken hadden gemaakt op het droge, konden we in onze pakken hijsen. 1 had zijn go-pro meegenomen en heeft de hele heenreis gefilmd, ik heb al 2 foto’s daarvan gekregen en we hebben ook nog met ons 3en een foto gemaakt, waarbij de foto direct uit de camera kwam rollen! Maar dit toen we onze diploma’s in handen hadden. Nu over de reis zelf: ik was aan het begin voorop en ik had redelijk de vaart erin (wat ik niet doorhad door mijn geweldige conditie natuurlijk), hierdoor verspeelde we natuurlijk extra zuurstof, maar langs het rif was echt geweldig om te zwemmen! Zoveel koraal en zoveel vissen en visjes! De omkeer was al vrij snel, omdat het afgesproken limiet (qua zuurstof) bereikt was. De terugreis ging al wel een stuk rustiger en ik zwom ook lekker chill achteraan. Wat grappig is is dat je met je adem kan spelen, dus als je veel inademt en dat even inhoud dan stijg je en als je veel uitademt dan daal je. Heb een groepje inktvissen gezien en leuke baloonfishjes, maar echt nog veel meer andere vissen. Blij dat ik dit gedaan heb, want het was echt super vet en ik heb me PADI!!!
Nu had ik nog een halve dag over om te spenderen op Bonaire, dus voor deze dag een scooter gehuurd waarmee ik zou rondtuffen langs het zuiden. Eerst de zoutbaden (rood water is het) aanschouwd en de immense hoge heuvels zout die eruit gehaald werd. Vervolgens nog gesnorkeld waar schildpadden zouden moeten zitten, maar helaas niet gevonden, want het zicht was hier minder goed dan dat ik gewend was (20-30 meter bij het duiken), dus hield ik het al vrij snel voor gezien. Nog langs de slavenhuisjes gereden (waar je net nog gestrekt in kan liggen) en kwam ik uiteindelijk weer uit bij Lac baai om heerlijk te lunchen bij Sorobon, hoe kan het ook anders en dit keer kreeg ik een overheerlijke grote hamburger met vet veel friet erbij en dat maar voor 15 dollar, was echt een beste maaltijd, maar lekker dat het was joh! Nomnomnomnomnom, jummie! Toen ik weg ging kwam ik me PADI maatjes nog tegen die net naar het strand toegingen, ik ging weer richting huis, maar het was nog geen avond dus reed ik nog een rondje via het noorden, weer langs het Goto meer en dit keer met de scooter, dat is echt een aanraden of een harley davidson (kun je hier ook huren) is ook vet om hier mee rond te cruisen!
Eenmaal weer thuis was me koffers gepakt en weer in slaap gesukkeld, zoals elke dag tot nu toe. Vroeg weg de volgende ochtend en ik had de schoonmaakster gestrikt om mij weg te brengen, scheelt mij weer in het bellen naar een taxi! Op de airport was ik er nog eerder dan dat we konden inchecken, dus je kan hier gewoon nog een uur van te voren komen ipv 2 uur. Maar te tijd ging vrij snel voorbij, want ik moest nog zoeken naar autoverhuur in Aruba en alle bezigheden die daar te beleven zijn. Want deze jongen plant verder niks behalve zijn vliegticket en onderdak, laten we nou eerlijk zijn, dat is toch het belangrijkste! Ik zie later wel wat ik ga doen ofzo, het lijkt me al een mooie ervaring opzich en dat is het ook.
Wat ook echt vet is, is dat ze hier een tv-kanaal hebben dat specifiek gericht is op het toerisme en allemaal weetjes over Bonaire verteld. Ook fijn dat Nederland 1, 2 en 3 er is, want zo kreeg ik toch meer nieuws mee dan dat ik in Paramaribo had.

Over Aruba later meer, want ik zit er nog maar net en dit verhaal(tje) is al lang genoeg! Ik heb ook al zo veel beleefd! Bonaire is een echte aanrader in ieder geval!!!
Groetjesssss


PS: Ik was nog helemaal vergeten te vertellen over dat ik in Curaçao een vrouw ben tegen gekomen die promotie maakte voor het muziekfestival waar ik toen was en raakte we zo even aan de klets. Nu heb ik van haar een nummer en email gekregen van iemand van de dovenschool daar op curacao, zodat ik met hun contact op kan nemen, hoe cool is dat, dan kan ik er volgende week langs (alleen moet ik nu nog even een mailtje sturen… want door de geweldige tijd op Bonaire is dat er bij ingeschoten).

PSS: Super leuk om jullie reacties te lezen!

  • 18 Mei 2016 - 08:21

    Annet:

    Wat mooi jung die natuur daar. Hadden wij dat maar voor de kust hier. Nou ja, wij hebben ook flamingo's hier in nederland.Toch wel handig dat je vroeger zoveel gezwommen hebt. Daar heb je nu profijt van. Hoop niet dat Aruba gaat tegenvallen. Leuk die ezel. iiiiiiiiiiaaaaaaaaaaa. dikke kus,mams

  • 18 Mei 2016 - 19:46

    Jos:

    Zo zo, flink aan het leren dus in je vakantie en met goed gevolg, zoals gebruikelijk. Dat zal dus wel wat vaker een duikje nemen worden, goed hoor. Dat doe je toch maar mooi weer even. En tussendoor een beetje netwerken met het vizier op de nabije toekomst maar aan de andere kant weer niet te ver vooruit plannen wat betreft je vakantie. Relax man, groot gelijk. Doe wat je leuk vind is de enige juiste instelling om een vakantie te laten slagen, dat zit wel snor bij jou. Blijf vooral veel genieten knul.

  • 18 Mei 2016 - 22:24

    Leonie:

    Toffe foto's! En een heerlijke vakantie zo te lezen!
    Maar waarom mocht je de auto nou niet op slot doen? En waar heb je uiteindelijk dan je spullen gelaten toen je ging snorkelen? En jij hebt dus ook een schildpad gezien!! ook zo'n grote zeeschildpad als die ik had gezien tijdens het snorkelen?
    En een boomkip? hahaha, hebben ze daar ook kleefbomertjes? :-P
    Gefeliciteerd met je PADI!
    Kus!!

  • 19 Mei 2016 - 22:13

    George:

    Gelukkig ben ik heeeeelemaal niet jaloers en zo om wat je allemaal meemaakt, ziet en doet. Klinkt absoluut niet leuk en spannend............
    Tijd van je leven, en zeker zoals je het verteld. ik zie het allemaal zo voor me en zou graag met je ruilen. Of dat nou het strand, de scooter, de PADI, het eten, het snorkelen of de pickup is. Fantastisch avontuur. Met als toegift dat je gewoon straks na je afstuderen kunt zeggen.....biedt mij die baan maar aan dan kom ik een tijdje. Al was het maar om tussen het duiken en genieten door ook nog bleuk werk te doen.
    Wil je voor ons een tafeltje reserveren in de Sorobon???? Willen het ook wel eens proeven.
    Ben zeer benieuwd wat Bonaire je brengt. Het kan bijna niet mooier en leuker.
    Dikke kus, George

  • 20 Mei 2016 - 16:43

    Karin:

    pfffff wat moet ik hier over zeggen; zo sneu dat je dit allemaal mee maakt........
    hahaha George bedoelt natuurlijk wat Aruba je allemaal brengt want dit was van Bonaire ;-)
    laterrrrr. dikke smok

Tags: Bonaire

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bonaire, Kralendijk

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 794
Totaal aantal bezoekers 13903

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: