Druk Drukker Drukst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Druk Drukker Drukst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Druk Drukker Drukst

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

03 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

helloooo allemaal,

Ik ben mij bewust dat ik redelijk verzuimd heb om aan mijn 1 wekelijkse update te werken... Maar dat mag de pret niet drukken, want ik heb het druk zat gehad. Leuk druk, dat is toch altijd mooi meegenomen.

Moet wel even lezen wat ik als laatste heb getypt, want dan weet ik ongeveer waar ik moet beginnen. 17 april duszzz. Ja school was de maandag weer begonnen dus gewoon weer vollop behandelen... naja ik wel want Chandra werd ziek... zielig, haar vriendinnen hebben gewoon al haar energie uit haar getrokken.

Dit was dan ook meteen het moment dat het nieuwe rooster inging, minder kids vaker behandelen. Zo behandel ik 3 kids 3x in de week, 6 kids 2x in de week en sinds kort ook een 19 jarige jongen die op de UTSO zit, bij ons vergelijkbaar met MBO. Hij zit in de richting administratie, maar heeft veel moeite met lezen, zinnen formuleren en ook het begrijpen van vragen of een stuk tekst. Dit kwam zo ter sprake toen ik met een juf hierover aan het praten was. Dit was echt een probleem voor hem en ik bood toen mijn hulp aan. vorige week hem voor het eerst in behandeling gehad en toen probeerde ik eerst hem vragen te laten lezen waarop hij antwoord moest geven. Dit lukte nog niet echt, dus heb ik het versimpelt om in een schrift (ik heb voor alle kids een schriftje die dan weer mee naar de klas kan en mee naar huis) vragen op te stellen die beginnen met bv. wie/wat/waar/waarom/wanneer/hoe lang/hoe veel/ etc... en hem hierover laten nadenken over de opbouw van de zin. met wat hulp kwamen we al een aantal vragen verder. Ook hebben we dan weer hierop antwoord gegeven.
Wat ik wel merk is dat bijna alle kinderen het verschil niet goed kennen tussen de verschillende vraagsoorten. Ook niet zo gek als het gebaar voor Wat, bijna hetzelfde is voor Wie... Ben dus ook van plan om meer met kids te gaan oefenen met het sorteren van plaatjes/woorden op wie/wat/waar.... en dan kijken hoe dat gaat als we in een tekst bezig zijn.

Met groep 3 en 4 ben ik voornamelijk gefocust op het beginnen begrijpend te lezen en het beantwoorden van vragen. De een gebruikt daarbij meer stem bij dan de ander en pak ik zo nog een stukje articulatie mee. Met de jongere kids zit ik daar automatisch al meer op, ook omdat ze meer kunnen verstaan en vaak al auditief goed kunnen onderscheiden. Maar ik ben dan ook met ze aan het leren lezen, om zo het plaatje en het woord samen te matchen, want spellen kunnen deze kids al vrij goed. Dat wordt er namelijk wel direct met de paplepel erin gedrillt.

af en toe lijkt het ook op werk, alsof het een soort camping is, want dan zie ik weer leerkrachten met een wc-rol richting de wc's lopen. Ook best grappig dat er Wc's op slot zijn en alleen voor gebruik van de leerkrachten is. Zo kwam ik ook op een wc waar er netjes een matje in ligt en een stoffen wcbrilhoes om de wcbril heen zit.. heul apart.

Ook heb ik nu een spiegel gekregen die ik in mijn ruimte mag houden. Mijn ruimte is wat kalig... met de reden dat er ook niks gejat kan worden, want er schijnt al 3x eerder ingebroken te zijn geweest... mmkaaay
Nu zit ik in Chandra haar hok, want die is voor een weekje foetsie naar Curaçao. Waar ik aankomende zaterdag heen ga! woehoe heel veel zin in! Jeeeeeej en om het nog leuker te maken ga ik ook nog naar Bonaire en Aruba. OM even inzicht te geven in de reis die ik maak, hieronder een planning:
- Zaterdag 7 mei; 07.15 (insel air flight 702) uur vanuit Surinam naar Curacao, aankomst 09.00 uur.
- Maandag 9 mei; 09.30 (insel air flight 7I305) naar Bonaire, aankomst 09.55 uur
- Zondag 15 mei; 07.55 (insel air flight 7I302) naar Curacao voor een tussenlanding van 08.20 wachten tot 10.30 om vervolgens naar Aruba te gaan (insel air flight 7I403), aankomst 11.10
- Zaterdag 21 mei; 11.55 (insel air flight 7I404) naar Curacao, aankomst 12.30 uur
- Zaterdag 28 mei; 8.25 (insel air flight 707) naar Suriname, aankomst 11.55 uur

Ik denk dat ze blij met mij zijn als klant :P

Ik ben net weer wakker geworden nadat ik in slaap was gevallen en weer wakker werd om mijn laptop weg te leggen. wel relaxt hoor dat het zo weinig moeite kost om in slaap te vallen. misschien komt het dat ik geen tv kijk ofzo.. dat kan ook niet want er is geen tv :P
En streamen is ook niet echt een optie, want internet moet gedeeld worden met 10+ mensen... dus dan ontstaat er enorme traagheid!

Ik moet nog even vertellen over 1 jongen die ik in behandeling heb, jaar of 11-12 en hij vind het helemaal geweldig. Ik vind het ook geweldig en er wordt naast hard werken ook flink gelachen. Ook in de pauze komt hij mij regelmatig opzoeken en vindt mijn geluidjes maken helemaal geweldig. Hij is (licht/matig) slechthorend, maar kan nog veel verstaan. Vandaag mag ik weer met hem werken! Sws is dinsdag mijn drukste dag, maar er valt meestal 1 uit omdat hij niet naar school kan komen... ouders hebben te weinig geld om hem de bus te laten betalen... terwijl de bus een paar srd is en hij alleen op maandag heen zal moeten en op vrijdag terug. Dat schijnt een probleem te zijn omdat hij zo ver in het binnenland woont.. Hij zou dat het weekend moeten overbruggen bij kennissen, maar dat lukt dan weer niet ofzo... Dus dan gaat het kind niet naar school, nog heel onwerkelijk, maar het is wel de realiteit.

Vorige week zaterdag heb ik nog een Uitje gedaan met 3 anderen. We hebben een dikke bak van een auto gehuurd. Ford Ranger. Daarmee zijn we naar brownsberg gereden, wat zo'n 2 uur duurde. Maar de auto begon onderweg te haperen... leuk... dus maar gestopt bij de chinees zodat ik kon bellen en er meteen boodschappen gedaan konden worden. De hulplijn ingeschakeld en die zij dat we wel verder er mee kon doorrijden. Dus dat gedaan, maar onderweg begon hij weer te stoten en schoot naar een andere versnelling, zodat ik met 3000 toeren 80km per uur reed. Dat vind ik wel teveel van het goede, dus toch maar weer gebeld. Nogmaals terug gekregen dat het kon, dus maar zo verder gereden. Onderweg ergens wat langer gestopt en daarna was het probleem ook weg. Ik heb het idee dat het te maken had met wat harder optrekken, dat hij dat niet kon handelen, want vanaf dat moment heb ik het rustig aan gedaan en ging het de hele tijd goed.
Onderweg over het zandpad naar brownsberg, kwamen we nog tourguides tegen die zeiden dat het onbegaanbaar was en niet er doorheen konden omdat het onder water stond. Dat wilde we toch met onze eigen ogen beoordelen, dus maar verder gereden door alle hobbels en bobbels (voornamelijk kuilen). Toen kwamen we de stroomversnelling tegen, Bas heeft het nader geobserveerd om met zijn zwembroek er doorheen te gaan, maar op gegeven moment zagen we zijn navel niet meer... uuuuh ja dat gaan we dus mooi niet doen hea :P
Dan maar een avontuurtje in de laadbak. Ik rijd door alle kuilen heen tot het einde van de zandweg en de rest zit achterin te chillen en chips te eten. Nou ik heb me kapot gelachen en de anderen met mij, want ik zag in mijn achteruitkijkspiegel Bas in 1x een halve meter de lucht in vliegen. Hilarisch! Typisch gevalletje van je had er bij moeten zijn, gelukkig hebben we de film nog, alleen is die lang niet zo leuk als het beeld geprent in mijn hoofd.
Daarna gingen we door naar Stone Island, wat meer een schiereiland is dan een eiland opzich (in het brokopondomeer). Hier hebben we even wat gegeten en een kleine tour geboekt. Eerst gingen we met het bootje naar een eilandje met 3 brulapen, we zagen er 1, maar het was geweldig. Want de meneer begon soort gelijke geluidjes te maken om zo bij de aap communicatie uit te lokken... het lijkt wel logopedie, hahah! Wel mooi om te zien dat het ook echt lukte!
Daarna door naar een waterval, tussen alle bomen door... alleen opeens kwamen we stil te liggen en hebben we een uur in het bootje gezeten omdat de man de motor niet meer goed aan de praat kreeg. Gelukkig was het weer niet slecht, dus was het gewoon chillen met die billen. Want als de bootsman zegt dat we ook niet kunnen helpen, dan moet je toch wat anders!
Gelukkig kwam er toevallig nog een andere dude met een bootje langs, die ons kwam helpen. Even motor vast zetten, bootje vast maken en gaan met die banaan! Maar we wilde nog naar de waterval, dus gelukkig kon dat nog geregeld worden! Dus boortje weer los koppelen en ergens om een dode boom vast maken.... ohja ik was vergeten te verstellen dat het brokopondomeer vroeger gewoon een stuk oerwoud was, doordat ze een dam hebben gebouwd is alles ondergelopen en zo is het meer ontstaan. het staat ook vol met allemaal bomen en de boot moet zich ook er slalommend doorheen manoeuvreren. Echt cool!
Waterval was ook een enorme klim, want er was niet gewoon een trap erlangs... nee dit is puur natuur, dus je moet over te stenen bunny hoppen om zo naar boven te komen. Het was niet echt een grote waterval zoals niagra falls ofzo, maar toch wel een leuke spoelbak... gelukkig hebben we de foto's nog.. naja de anderen hebben de foto's want mijn mobiel lag nog in de auto, veilig en wel want hij was ergens achter gevallen waar ik maar moeilijk bij kon.
Na een heerlijke afkoeling terug gegaan naar de plek van herkomst, via een omweggetje waar minder boten waren, want ja met een bood vastgeknoopt aan een andere boot, ben je dubbel zo breed en dan kom je niet meer door de nauwe gestorven jungle.
Eenmaal terug, de rest omkleden, ik prutsen om mijn mobiel te pakken te krijgen, wat gelukkig wel gelukt is, mijn handen waren nog net klein genoeg om ergens achter te komen, waar je niet hoort achter te komen :P maarja dat hoorde me mobiel ook niet te doen... en toch deed die het, was waarschijnlijk gekomen door een bergafwaartse daling
Next stop is Afobakadam, de stuwdam die dus voor het meer is gebouwd, maar de wegen binnendoor waren afgesloten door drugssmokkel (nee niet een mokkel met drugss, maar vliegtuiglandingen vol in de jungle, the mighty jungle, alleen slaapt hier de panter ipv de leeuw)
Dus met een flinke rijtocht achter de rug nog net voor het donker gered om de inmensgrote dam te zien! Het is alsof je op een muur van verte af komt rijden en dan merk je al dat die enorm zal zijn!
Daarna weer 2 uur terug gereden, nog even ergens gegeten en waren we savonds lekker kapot!

Nu moet ik weer naar werk toe! Dikke tuut en tot mijn volgende verhaal

  • 03 Mei 2016 - 12:26

    Annet:

    Joegeeh, gefeliciflapsteerd met je grote zus;) Wat weer een smakelijke verhalen en ja ook zie het voor me dat iemand een halve meter de lucht in vliegt. Geweldig leuk. Toch maar even wat foto's plaatsen ook al is het van een ander toestel of een filmpje op you tube zetten. Je mag trouwens weleens een speller loslaten op je verhaaltjes. Bood i.p.v boot, maar ja de d zit ook wel vlakbij de t. Het is je vergeven. dikke kus,mams

  • 03 Mei 2016 - 21:23

    Jos:

    Zo zo een bekleedde toiletbril, dat is inderdaad chillen voor die billen. En dan val je midden in je verhaal in slaap? Hoelang heeft dat dan wel geduurd? Het is zeker weer loom weer.
    Leuke tocht in die bak en met die boten. Heb je zelf niet met die brulaap geprobeerd te communiceren? Volgens mij beschik je wel over die capaciteiten, met een pauw ging het je ook altijd al goed af tenslotte.
    Veel avonturierplezier tijdens je trip naar de Antillen. Fijn dat je het naar je zin hebt.

  • 04 Mei 2016 - 20:02

    Silja:

    Hoi Roy! Wat een ontzettend leuk en spannend verhaal weer! ;) Geweldig wat je allemaal beleefd hoor!! Daar zou ik bijna jalours kunnen worden haha ;P Je doet echt veel behandelen per week, daar voel ik me meteen lui haha! Topper! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 13872

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: