hellooo goodbyr - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu hellooo goodbyr - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

hellooo goodbyr

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

16 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

Als jullie die verhaaltje lezen, op een heerlijke zondag ochtend met een afgebakken broodje, een hardgekookt eitje en een heerlijke versgeperst jus-tje erbij.. dan lig ik nog lekker te tukken :D

Deze week heeft veel veranderingen met zich meegebracht, maar eerst moet ik nog vertellen over mijn ontmoeting met mevrouw schildpad en dat ik een hele leuke videoboodschap heb ontvangen van mijn Oma en Tante! Opgenomen door mijn zus (en dat weet ik omdat er vele gegiebel doorheen was en die lach ken ik natuurlijk uit duizenden) Bedankt hiervoor! ik vond het heel leuk om dit te krijgen, te zien en te beluisteren!

Het afscheid van mijn maatje was nog wel wat onwerkelijk, maar niet voor haar, want ze begon al te huilen toen ze in de taxi zat. Samen dus nog beachvolleybal gespeeld en (hoe kan het ook anders) roti gegeten. De dagen daarna was het wel meteen minder gezellig (meeehhhhh), maar gelukkig hebben we nog contact over Whatsapp! Ik kom naar je toe om jullie nieuwe huisje te spotten wanneer ik terug ben in NL!

Voor de rest laat mijn geheugen me in de steek wat ik verder gedaan heb, maar vorige week zaterdag was echt een actieve dag. In de morgen met een groepje naar de dierentuin gefietst, naja ik eerst naar de groep fietsen en dan nog een klein pisendje naar de dierentuin.
Eenmaal daar aangekomen was het vrij rustig, en hebben we eerst aapjes gekeken die veel aan het slingeren waren op een eilandje. Eenmaal doorgelopen kwamen we pas echt de exotische dieren tegen die ze natuurlijk hier niet gewoonlijk in het land hebben lopen, zoals; konijnen, cavia's en andere dieren die in Nederland de gewoonste zaak van de wereld zijn. Ook nog redelijk wat tropische vissen gezien, waarin de grote vissen zicht net konden keren... en een piranha honger had, want dat was te zien aan de andere. Verder nog een aantal krokodillen die nauwelijks bewogen (we twijfelden nog of ze echt waren, of gewoon computer geprogrammeerd) en veel katachtigen, aapjes en otters. Wel allemaal in kleine kooien... dus het was ook wel zielig om te zien.

Eenmaal weer thuis kon ik me gaan voorbereiden op de volgende trip, want die was aan het einde van de middag. In de taxi met Chandra en haar chicks om bij de volgende halte nog 2 op te pikken. door naar Leonsberg om daar de boot te nemen richting braamspunt. Onderweg nog naar wat dolfijntjes gezocht, maar die waren helaas niet zo happig om zich te laten zien... wel een paar gezien hoor, want een dag geen dolfijnen is hier moeilijk voor te stellen, ook omdat ze tripjes verkopen met "geen dolfijn = geld terug" dus de zekerheid ligt aardig hoog.
Eenmaal op braamspunt aangekomen, eerst de zon zien zakken in de zee & vervolgens insmeren met tropical bush, want de musqito's kwamen al in zwermen op ons af om een heerlijke maaltijd te scoren. Gelukkig was ik niet de lekkerste op het strand, maar waren er nog andere mensen. Dus ik zij tegen de bootsman dat daarom de Surinaamse fanfare (brassband) hier altijd beweegt/danst tijdens het trommelen of bespelen van andere instrumenten, zodat die muggen niet de mogelijkheid hebben om rustig de landing in te zetten en dan nog rustig een gratis bloeddonatie krijgen.
Toen het echt donker was (niet heel veel later, want de zon is hier echt vet snel onder) zijn we gaan lopen, naar de ranger die mee zou lopen. Maar hij had al een schildpad vrij snel gespot, dus gingen we daarheen. Nog wel even een keer stilgestaan voor iets wat leek op een schildpad, maar dat was gewoon een blok hout voor de deur (o nee op het strand), dat heb je hier genoeg door bomenstronken die vanuit de rivier de zee in worden genomen en even later weer aanspoelen.
Bij de ranger aangekomen moesten we stilstaan en wachten. De bootsman ging naar de ranger toe en bekeek het vanuit een betere hoek. Wij zagen echt niks bijzonders, maar het moment dat het rode licht werd geschenen en ik echt een kolossaal beest zag liggen, was het echt wooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooow!!!!
Na een paar foto's verder en een andere groep die gingen kijken, gingen wij er ook vandoor omdat de experts zagen dat het beest al gelegd had. na het strand heen en weer te hebben gelopen en verder niks hebben gezien, kwamen we weer de groep tegen die nog aan het kijken was. Bleek om onze zelfde vriendin te gaan die nog eieren aan het leggen was. Dat ook meegemaakt, maar niet dat die terug in de zee ging, want toen gingen wij er ook vandoor. Maar wat een impressie, dat beest was gewoon net zo lang als ik en dan heb je nog een ninja turtle schild om je heen.

Zondag heb ik nog veel aan verslaglegging en voorbereidingen gedaan, zodat ik maandag een goede start kon maken met de kids. De nieuwe studenten waren en toen ook en helaas pinda boter, kwamen wij toen ook te horen van de directrice dat ze een fout heeft gemaakt. Hierdoor vroeg ze aan ons om de kleuters en nog meer kinderen af te staan aan de andere studenten, omdat zij een onderzoek met ze hebben lopen. Laat dit nou net de kids zijn waarbij ik ze getest heb en ook een hogere frequentie bij ligt qua behandelingen. Toch de kids nog vrij goed kunnen behandelen, maar al snel werd duidelijk dat de prioriteit komt te verschuiven, dus werd de verslaglegging al minder belangrijk.
Afgesproken om nog een paar kids te behouden en de frequentie verhogen per week.

Na veel overleg en alleen nog de kids behandeld te hebben deze week die ik zou behouden, heb ik nog een mooi nieuw rooster kunnen maken, wat iets rustiger is en Chandra en ik elkaar ook nog een paar keer kunnen observeren.
Ik heb afgelopen donderdag zo'n lekkere behandeling gedraaid, met een slechthorend kind wat zeer leergierig is, want eerst het alfabet geoefend en daarna het alleen auditief laten onderscheiden, dat 2de ging goed totdat ze niet meer keek naar mijn mondbeeld, daarna lukte het onderscheiden prima. Vervolgens plaatjes bij langs gegaan om het onderscheiden ook op woordniveau te laten trainen en bij het opruimen weer de zelf productie laten horen.

Afgelopen week nog langs gegaan op verjaardagsvisite bij de juf, die zo heerlijk kan koken. En ze was gelukkig echt verrast, want het was ook als verassing bedoeld. Er was daar nog een kind aan huis, die ons verwelkomde met "whaaaaaaaaat" dus na een paar keer over en weer te whatten, zijn we toch maar gaan kletsen en taart gegeten. Dat ventje moest later rekenen, maar toen hij klaar was ging hij hyper de pieper rond springen en alles, was echt vet druk, vond ik natuurlijk alleen maar mooi waardoor ik daar op in speelde en nog even lekker met hem kunnen stoeien en uitkietelen, maar geweldig dat hij het vond! Volgende dag kreeg ik nog een geweldig compliment dat ik een geweldige papa zou worden later... dat was echt enorm liefffff!!!!!

Net afscheid genomen van Chandra haar chicks die weer terug naar Nederland gaan! Zij hebben hun vakantie weer achter de rug.

Ik moet nog genoeg voor school afmaken, dus dat ga ik morgen doen (voor jullie vandaag). NU eerst lekker slapen, want ik ben moe en me ogen vallen al bijna dicht.

dikke kus Roy

  • 17 April 2016 - 09:04

    Leonie:

    En ik maar denken dat het heel bijzonder was dat ik dolfijnen heb gespot toen ik op de Azoren was! Maar ik ga ze dus ook in Suriname zien? :-)
    En wat een giga turtle! En ook een mooi foto van de libelle en de zee!
    Veel succes met het school werk vandaag! Ik hoop dat je nog wel genoeg kids overhoudt om leuke en interessante sessies mee te doen!
    Veel plezier en succes weer!! XXX

  • 17 April 2016 - 11:33

    Annet:

    Moi jung,
    Wat leuk van die videoboodschap. Heb hem nog niet gezien, maar dat komt vast nog wel.
    Ben zelf ook nog een beetje brak na ons walking dinner avontuur van gisteravond.
    Op het laatst leek het wel een dropping. In het donker door het bos, maar gelukkig scheen de maan, zodat we toch nog konden zien waar we liepen. Wat gaaf dat je gezien hebt hoe een schildpad eieren legt. Waren ze net zo groot als pingpong ballen of groter? Hoor het wel. groetjes vanuit een zonnig Peize. Liefs,mams

  • 17 April 2016 - 20:31

    Jos:

    Geweldige avonturen ontdekkingsreiziger.
    Tja, afscheid nemen hoort er ook bij natuurlijk, je maakt ook zoveel nieuwe kennissen op deze manier.
    Je begint je al helemaal thuis te voelen als ik het goed begrijp.
    Ga vooral zo door knul.

  • 18 April 2016 - 17:02

    Karin:

    Hoi Roy,
    Dat is wel balen dat je je geteste kleuters moest af staan. Hadden ze dat niet beter kunnen organiseren?? Of is dit op z'n Surinaams ;-).
    Wel gaaf zo'n schildpadden tocht en wat een fantastische foto's, ook die libelle is poster waardig.
    Ja dolfijnen zien zwemmen is een prachtig gezicht zeg ik uit ervaring.
    Trouwens een beetje van jullie temperaturen zou hier wel erg prettig zijn. Maar goed wij ploeteren gewoon door en genieten van jou prachtige ervaringen.
    Succes met je schoolwerk en heel veel plezier met al je wederwaardigheden die op je pad komen en die je opzoekt. Dikke smok

  • 20 April 2016 - 22:13

    Silja:

    Hoi Roy,
    wat een leuk verhaal weer! :)
    Wat vervelend dat je kinderen moet afstaan...heel goed hoe je daarop reageerde!
    Wow, zo een schildpad gezien te hebben, lijkt me geweldig! :D
    Echt leuke ervaringen die je daar opdoet! Veel plezier verder!
    Groetjes, Silja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 13887

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: