Feest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Feest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Feest

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

26 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Tijd voor een verhaal. Ten eerste een vrolijk Pasen toegewenst (ook al is dit bijna afgelopen). Ten tweede "subh holi", van afgelopen woensdag toen het holi phagwa was en we allemaal met gekleurd poeder op elkaar mochten smijten.
Vanavond ga ik een Gospeldienst bijwonen :D :D :D dat lijkt me echt super vet!

Het is nu paasvakantie, voor de kids 3 week lang, ik ben nog wel vorige week maandag en dinsdag naar school geweest. Maandag hadden we een gebarencursus waarin we iets van 50 nieuwe woorden kregen aangeboden. Na het doornemen van alle woorden, gingen we het in groepjes herhalen, in 3 rondes.
1ste ronde met woorden gebaren zonder mondbeeld, waarbij andere het moesten raden. Howly mowly wat een kippenhok werd het toen zeg! Echt er zaten toch een aantal fanatiekelingen tussen & ja als er vooraf niet hele duidelijke regels zijn, dan moet je daar toch zeker gebruik van maken om je punten binnen te krijgen. (grappig dat 1 man nog per ongeluk een ander gebaar maakte dan hij moest doen, want hij moest het gebaar voor rijst maken, maar het gebaar voor zoenen lijkt daar heel veel op... hele zaal lag plat :P en ze kunnen hier hard en uitgebreid lachen, dan doe je wel mee)
2de ronde was om je elkaar op te zoeken d.m.v. te gebaren naar elkaar. Iedereen had 1 woord en moest je een andere zoeken die ook een woord had die met het onderwerp mee te maken had.
3de ronde vond ik echt het leukste. Want we moeste liplezen of hoe het professioneel wordt gezegd spraakafzien. Er was 1 woord wat ik als snelste zag, dus ik snel me hand omhoog en moest ik eerst het gebaar maken. Het leuke was dat ik een gebaar had waarbij mimiek heel belangrijk was, dus deed ik daar goed mijn best op. Het woord was millimeter en daarbij moest de tong een klein beetje bij worden uitgestoken, dus dat deed ik waarschijnlijk zo goed dat de hele zaal om mij plat lag :P ik weer blij want heb mensen aan het lachen kunnen maken.
Een geweldige dag dus, en laat maandag ook net rotidag zijn, wat we met een paar mensen het leven in hebben geroepen (maar ik vandaag ook alweer van afhaak... haha). Dus hebben we lekker met onze handen gegeten en gekletst.

Dinsdag dus ook weer naar school gegaan, Chandra besloot om thuis te werken... Daar ben ik niet zo'n held in, want de sfeer is voor mij ook bepalend hoe hard ik werk. Ik heb nog mooi een paar overdrachtsverslagen (die er alleen voor de kleuters zijn, want de rest is foetsie...) in kunnen zien en kunnen toevoegen naar mijn verslaglegging. Het enigste probleem met 20 kinderen in behandeling, dat er mega veel tijd in gaat zitten om een goed beeld te krijgen per kind. Dus daarvoor is de bedoeling om de vakantie ook gedeeltelijk voor te gebruiken... wat momenteel nog niet zo goed lukt, al zijn de bureau's gearriveerd en in onze kamers geplaatst, wat al meer helpt dan op bed alles moeten tikken.

Woensdag was het Holi Phagwa!! een Hindoestaans feest en wij waren uitgenodigd bij een Juf van school om te komen eten! En dat hebben we gedaan, we moesten natuurlijk wel een beetje netjes zijn omdat we niet dagelijks uitgenodigd worden om iets te eten bij een Surinaamse familie. Kwamen we daar en al mijn verwachtingen werden kapot getrokken, want hoe armzalig de Juf daar leeft, dan hebben we in Nederland over echt achterstallig onderhoud en onder het minimum van het minimum leven... Dat was wel even een cultuurshock voor me, maar ze bleken er zelf niet zoveel last van te hebben. Het is maar net wat je gewend bent en ik ben heel blij dat toch wel luxe om mij heen heb.
Al gauw bleek dat we toch te netjes waren gekleed, want de eerste dochter vroeg nog netjes of ze ons mocht bekladden. Dus na rode blush op mijn wangen en in mijn baard te hebben gekregen, toch maar heen en weer naar huis gegaan om onze kleding aan te trekken die wel bestemd was om op te kleuren.
Maar goed ook, want toen we terug kwamen, kwamen de dochters, zonen en aanhang al snel langs en werden we goed ingewijd met veel kleuren op ons. Verder lekker roti gegeten en voornamelijk gekeken hoe alles in zijn werk gaat tijdens deze feestelijk dag. Er kwam ook nog een jochie langs die ik behandel op school, vond ik wel leuk (ook hij helemaal onder de kleuren). Echt bijzonder hoe gastvrij mensen kunnen zijn hier, want wie nodigt nou bijna onbekende personen uit bij eigen familie :p
Na verloop van tijd gingen we weer terug naar huis, om van daaruit een taxi te nemen en zo naar de palmentuin te lopen, het was heel druk in de stad door dit festijn en moesten dus een iets langer stukje lopen dan gepland, maakt niet uit want het was lekker weer. Het was echt super gezellig in de palmentuin (met lekkere Surinaamse soort bubbeling muziek) en kwamen per toeval ook nog een paar anderen tegen. Uiteindelijk nog niet eens een half uurtje gebleven want er zou een poederfestijn snel beginnen op het terrein ernaast. Alleen dingen willen hier nog wel eens uitlopen :P hahaha, dus dat begon toch iets later dan gepland. Het was in ieder geval een stoffige bedoeling dat iedereen zijn poeder in de lucht gooide. Beetje het oud en nieuw idee van jaren terug toen het zo mistig was. Je ogen wilde je ook niet echt open hebben, want dat voelt niet echt fijn. GElukkig is het niet schadelijk, zeggen ze (maar wie zijn ze, hea).
Was een bijzondere ervaring! Ook de taxi terug naar huis, want die sjeezen gewoon keihard weg als je er een besteld hebt, omdat we bepoederd waren. De 2de ging gelukkig wel goed, waarschijnlijk ging direct naar huis lopen even snel, maar dit was veiliger!

Voor de rest heb ik niet zoveel spannende dingen gedaan en ben een beetje inspiratieloos bij het typen... Dus laat ik het hierbij. Nog even kort de vooruitzichten. Het plan is om een Jeep te huren en mee naar het binnenland te scheuren, en ook nog schilpadden te zoeken in het kader van Pasen (want hier verstoppen de haasjes niet de eieren, maar dat doen de schilpadden, haha)

Groetjes Roy

  • 28 Maart 2016 - 21:23

    George:

    Ha Roy,

    hahahaha....ik probeer mij een voorstelling te maken hoe je er in de kleuren van de regenboog uitziet. zelfs ik schiet daarvan in de lach :). En als ik mij dan ook nog voorstel hoe je voor de zaal gebarentaal doet en soms even een " foute" spelling gebruikt..... Wel prachtig om te lezen dat mensen daar minder moeilijk doen over wat ze niet hebben. En hoe blij wij eigenlijk zouden moeten zijn met wat we wel hebben..... Misschien wel goed dat we allemaal een keer naar Suriname gaan????
    Schildpaddensafari lijkt mij wel heel spannend. Grootste voordeel is dat ze zich niet zo heeeeeel snel kunnen verstoppen....ghehehe.
    Ben benieuwd wat voor een spannende dingen je op je tocht gaat meemaken!! Heel veel plezier.
    Dikke kus, George

  • 30 Maart 2016 - 12:42

    Annet:

    Gelukkig heb je je mooie wenkbrauwen nog, kale;)
    Als je het over gedaanteverwisselingen hebt, is dit wel een goed voorbeeld. Ik herken je niet meer terug.
    Met haar ben je toch een stuk knapper en lijk je meer op je moeder, volgens mijn collega van nienoord,die jou gezien/gesproken heeft daar, maar het zal wel lekker zijn in de warmte.Kun je de tas vol met bussen haarlak en potten gel die hier liggen, weer gaan gebruiken als je terug bent met HAAR. Met wie? met HAAR en daar bedoel ik geen meisje mee. ha,ha. dikke kus, mamsi

  • 30 Maart 2016 - 18:26

    Silja:

    Hoi Roy! Wat een leuk verhaal weer! :) Mooie feestjes heb je gevierd. Dat met verf enz komt me heel erg bekend voor. Volgens mij is er Indisch feest dat erg daarop lijkt! ;) Geniet van je vakantie en kom gezond terug! Succes met de paas-schildpadden! ;) Groetjes, Silja

  • 01 April 2016 - 12:40

    Karin:

    Hahaha door het verhaaltje van je moeder ben ik de foto's gaan bekijken. Ik herken je bijna niet terug man....... Goed insmeren want anders verbrand je je hoofd nog en ben je rood zonder al die poeder zooi!!!!
    We wachten met spanning op het verslag van de schildpadden safari. Enne reuzeschildpadden kunnen harder lopen dan je denkt. Loeter - dikke smok

  • 05 April 2016 - 15:09

    Eugenie:

    Hallo Roy,
    Vanmiddag op de Dagbesteding voor Doven bij de 50+ groep verteld over je belevenissen verteld.
    Ze vonden het leuk om te horen.

    groet, eugenie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 13885

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: