Ugge uche ugche het stikt hier van de ... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Ugge uche ugche het stikt hier van de ... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Ugge uche ugche het stikt hier van de ...

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

27 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

Ik moest net even terug lezen waar ik was gebleven... wat vliegt de tijd voorbij zeg! Nait normaaaaal joh.

Nog bedankt voor alle felicitaties! Mijn verjaardag was een drukke dag. Eerst weer naar de Kennedyschool gegaan om de week af te sluiten, waarbij het ritueel vlaggen hijsen (waar ik achter ben gekomen dat het alleen maar met mooi weer wordt gedaan, want tja, wie wil er voor zijn/haar lol in de regen staan. Ik zei de gek) werd vervolgd door een afsluitend gesprek. Een man vertelde over de tijd en wilde de kids op het hart drukken dat ze tijd goed gebruiken... Iets waar ik mijn twijfels nog wel over heb in het Surinaamse cultuur. Agja nooit te laat voor veranderingen!

Aan het einde van de schooldag (wanneer het net middag is geworden) nog even bijgekletst met het schoolhoofd, om hierna door te gaan naar huis. Na een lekker fietstochtje in de zon komen we thuis. Zie ik 2 bovenbewoners toch snel naar binnen sprinten en giebelen, Chandra belde nog met haar fietsbel door, alsof ze hen wilde waarschuwen voor iets! Ik fietste langs het huis, zag ik allemaal slingers in de keuken... Ik dacht echt WTF, helemaal verbaasd! Er was een party voor mij geregeld, genaamd: "Roy's prinsessen party"... We hadden roze bestek, frozen hoedjes en ik mocht het kroontje op die licht knipperde. Na de brownie taart aangesneden te hebben, mochten we heerlijk smullen. Ook de bouwvakkers nog wat gegeven die hier aan het werk waren (goede daad van de dag). Wel enorm lief van de meiden!

Vervolgens was het klaar maken voor de boottocht, want we gingen op dolfijnen en kaaimannen safari!!! Super leuk en heel goed weer bij. eerst met de taxitour naar de bootplaats in het noorden gebracht om vervolgens een stukkie te varen over de rivier stroomafwaarts. Kwamen ook nog langs een hoek, wat vroeger een zeer strategisch punt was, maar toch was het meerdere keren veroverd (als laatste door de Nederlanders). Ik heb heel wat dolfijnen kunnen spotten, maar niet echt foto's genomen, want dat deden al genoeg anderen mensen. Daar heb ik ook contact mee, dus kan ik mooi foto's van andere krijgen.
Het mooiste is ook nog dat ik niet eens zeeziek ben geworden, want ik normaal gesproken vrij snel heb. Zelfs nog 1 boven het waren uit zien springen, vlak bij de boot.

Ik ga het typen niet vol houden, want me ogen vallen alweer dicht. Ik pik het verhaal morgen wel weer op.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ............... zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ................ zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz ......................... zzzzzzzzzzzzzz .............. zzzzzzzzzzzzzz ............. zzzzzzzzzzzzzz .............. zzzzzzz ..... zzz .. z .

Waardoor ik niet zeeziek werd is eigenlijk zo'n sta-in-de-bus idee. Als je lichaam goed anticipeert op de bewegingen, dan doet je onderlichaam het werk en je bovenlichaam blijft ongedeerd en kotsvrij :D
Na een uurtje dol fijn dolfijnen te hebben gekeken, namen we een zijtak van de rivier en gingen we stroomopwaarts. Alles is gemotoriseerd, geen zeil of roeispaan is hier te zien. Waarom? Omdat het kan, dan ben je sneller en hoef je geen inspanning te leveren.
We voeren/vaarden langs de bebossing die zo de kant van de rivier vormde. Heel mooi om te zien en er waren genoeg vogels die hier gebruik van maakten. om lekker chill mensaapjes te kijken in allemaal bootjes. achter deze bebossing zouden nog een aantal plantages liggen die in gebruik waren, het fijne weet ik er ook niet van, maar wel grappig om te zien, dat alle grachten loodrecht zijn gegraven & oudholandse ophaalbruggetjes hebben.

Eenmaal bij de aanlegplaats aangekomen, moest iedereen natuurlijk plassen. Daarna zijn we een stukje gaan lopen richting ons avondmaal. Heerlijk Roti die je met de handen moet eten. Dus goed handenwassen van te voren, helemaal omdat er nog allemaal Tropical Bush (de locale DEET variant) aan de handen zat. En dat is smeeerig joh! Wel grappig om te zien, eerste keer dat ik dat op smeerde en naar buiten ging, kwam er een mug op me af en eenmaal bij me been maakte zij rechtsomkeert en wist niet hoe snel ze zich weg moest maken :P lol

Toen de avond was gevallen, was het snel de mond afvegen, nog een laag TB over alle plekjes en in de bootjes/kano's-achtige-bootjes, wel weer .... je raad het al .. met aandrijving. Even gas op die lolly en je sjeeest over het water! In het donker krokodillen, naja kaaimannen spotten, maar voordat we het moeras in konden, moesten we eerst de boot over het land duwen met al onze mannen (en voornamelijk vrouwen) kracht. Gelukkig hadden ze veel vet op de zelfgemaakte brug voor boten gesmeerd, zodat het gesmeerd het moeras in gleed. Ik moest nog even van bootje wisselen, want ik was wat minder zwaar dan de andere voorin de boot en als je het water in glijd, dan moet iedereen wel eerst in de boot.
Door het moeras vet lopen zoeken naar een kaaiman en steeds als we er 1 vonden (in de verte, door het schijnen met licht zie je de ogen als paars/oranje diamantjes, dan gingen we er naar toe en was die weer verdwenen. Verder het moeras in liep de motor vast. Vertelde de bootsman dat hij was vastgelopen in een oud net. Dus toen raakte ik aan de klets met zijn zoontje die mee was, die vertelde doodleuk dat hij vaak naar het moeras ging en dan ook om te zwemmen (waar je prima als volwassen persoon doorheen kan lopen). Toen moest ik wel even lachen, want als de kaaimannen hier wel 2 meter lang kunnen worden (ook al is de staart al de helft), neem ik toch liever ons privézwembad naast het appartement.
Vervolgens was het touw losgesneden en konden we weer verder, een paar minuten later .... wat denk je ... alweer in een oud net. Lekker handig, voornamelijk dat die het losgesneden touw ook gewoon weer terug gooit. Handig voor de volgende tour om mensen die panisch aangelegd zijn een avond van hun leven te bezorgen :P
Na een tijdje verder varen was hij er zat van, tenminste dat denk ik, want wij zagen echt niks glimmen in het water (op de volle maan na, die best groot en vel is, dat scheen ook het probleem te zijn waardoor de kaaimannen van zich af lieten weten). Tussen alle waterlelies was hij met een stok rustig aan het roeren, en met zijn helmlamp beter in het water aan het kijken. Aan de stok zat een koord en op een gegeven moment had hij beet! Hij viste er ook een beste uit het water, zeker wel een meter lang. Deed een elastiek 4 keer om zijn bek en wilde het aan mij gegeven. Werd de dame naast mij in het bootje toch een partijtje panisch. Maarja ik moest toch echt dat beest vast houden, want de beste bootsman moest de boot besturen. De hele terugrit zat zij op haar hurken een meter voor mij tegen andere passagiers aangedrukt. Ik heb me werkelijk kapot gelachen van binnen en soms kwam het binnenpretje ook naar buiten :P Al probeerde ik wel haar gerust te stellen dat die toch niks kon doen omdat hij een elastiek om zijn bek had en ik hem in de osae-komi-waza (houdgreep) had.

Eenmaal bij de bootbrug terug waren er nog veel meer mensen, die wilde allemaal met de kaaiman op de foto. Was er 1 sjomp die het beest liet vallen, met zijn elastiek nog om zijn bek.. Hij wilde al bijna het moeras weer in, maar toch heeft 1 van de bootsmannen het nog kunnen pakken en verwijderde later zijn elastiek om hem vrij te laten. Toch niet in de ketel om het op te eten. Dat doen ze vast wel! Want het smaakt net als kip en tja alles wat naar kip smaakt of van een kip vandaan komt is hier heilig IN het eten.

Terug weer over het water sjeesen, stukje lopen en met de grote boot over het water om vervolgens in de taxi weer naar huis te gaan, om helemaal dood in me bed te stappen. Uitslapen kan ik hier niet zo goed, dus zaterdag was ik er ook weer rond 8 uur uit. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik zaterdag en zondag gedaan heb... 'Alzheimer light' denk ik.

Ooh grappppjeeeeeuuuuuuhhhh!!! Ik zat even mijn foto's te bekijken en ik toen wist ik het weer (visuele input). Ik ben zaterdag op schildpaddenjacht geweest. Vooraf nog een paar uur bij iemand thuis gezeten en gehangen in de hangmat, super chill die dingen, ik moet er ook 1 voor in Nederland hebben! Nog een tour gehad op de school waar de gastvrouw werkte als sportdocent (op een school met de enigste digiborden van heel Suriname) en de sleutels ook van had. Boodschapjes gedaan voor onderweg en gaan met die banaan, in de taxi! de boot op en richting de zee gevaren, tussen allerlei visserspalen door slalommend bijna uiteindelijk op het strand, met aan de ene kant de zee en de andere kant de rivier, heul apart om te beseffen. De huisje die er staan, zijn echte krotten met het golvende ijzeren platen als omheining en als dak. Zou er nog niet dood gevonden willen worden.

Stukje het strand op gelopen, waar de bootsman met de auto heen ging om de gids te waarschuwen dat wij er kwamen. mochten we nog mooi een uur wachten totdat de gids kwam en dus even richting zeer gelopen, wat nog geen 50 meter ver was. daarna gingen we weer terug en ohja we hebben ook nog een fotoshoot gehouden waarbij we zo hoog mogelijk gingen springen en dat probeerde we met de sluitertijd :P naja dan blijf je bezig. Extra lichaamsbeweging, want ik sport hier verder ook niet :O
Kwam de best meneer ons vertellen dat we pas om 9 uur het strand op gingen, dat was nog een dikke 3 uur wachten.... dus gingen we maar het pannenspel doen, niet met pannen maar met papiertjes waar iedereen wat op mag schrijven, die je vervolgens moet omschrijven, uitbeelden en nog meer dingen binnen 30 seconden (maar wel anders dan 30 seconds). Leuk was wel dat de gids ook mee deed. Heel apart was wel dat je beneden echt lek werd gestoken door de muggen en boven niet, vandaar dat hier ook huizen op palen staan.

Uiteindelijk mochten we het strand op en gingen we lopen, na een stuk lopen en alleen meneer krabs (de spook variant) te hebben gezien gingen we ergens zitten en wachten. De gids vertelde dat het strand vorig jaar 11 km lang was en nu nog maar 3 en ook dat de zandvlakte ook 1,5 km was tot de zee, waar het nu nog geen 100 meter was. Hij zij: "de zee neemt, de zee geeft" (met een zwaar Surinaams accent). Opeens begon het ter regenen, maar Royboy was hier niet op voorbereid. Ik kreeg gelukkig een vuilniszak van iemand anders waar ik in ben gekropen, maar het leek net een latex sm pakje waar in zat gewikkeld. Erg comfi was het nou ook weer niet. Ik wilde naar huis en me bed in, want schildpadden gingen we toch niet zien (helemaal niet omdat de gids ons vertelde, dat wij de eersten zouden zijn die een schildpad zouden zien dit broedseizoen... erg opbeurend), hadden ze ook wel even vooraf kunnen vertellen. Dan ging ik niet mee...
De regen was nog niet zo erg, maar dat de wind wegviel wel, want toen kwamen de muggen met zwermen tegelijk op ons af :O :O dat was echt niet chill! toen wilde ik pas echt weg, maar de rest van de groep niet, gelukkig was het een chille gezellige groep. We gingen wel terug naar het huisje, want we wilden niet vrijwillig lek worden geprikt en ook niet tot de bilnaad verregenen. Hele stuk weer terug lopen, al slaand om je heen, alsof je aan spasme lijdt omdat je anders nog meer geprikt wordt door de musquito's. Nog een slordige 200 meter tot het huisje en ja hoor, begint het me toch een potje te hozen :O Ik merk echt dat ik voor mooi weer ben gemaakt. Bij het huisje opdrogen en ik had het zowaar een paar tellen koud, wat voor het eerst was voorgekomen hiero. na een ruim uurtje weer de hort op gegaan om ditmaal het hele strand af te lopen. tot het strand ophield (namen de bomen het over, heel gek om te zien, een stuk bos aan de zee) geen schilpad gezien, wel heul veel sterren, maarja daarvoor kwam we niet. Ik was al panisch voor nog een regenbui, maar gelukkig heeft het niet tot zover kunnen komen en met een licht warm briesje erbij, zijn de kleren droog gewapperd en hebben de muggen ons verder ook niet meer lastig gevallen... jeeeeej!
Toen weer terug naar de boot, waar we na een uur aan wal kwamen en iedereen de oogjes even toe had geknepen, konden we ons klaar maken voor het taxiritje naar huis, na de betaling van 100 SRD, gelukkig is de wisselkoers hier 5.5 dus was het nog geen 20 euro. Viel weer mee. Heerlijk om half 3 thuis en op me bed geploft na een schone douche :D

In het kader van: ik zie een ster, hij is heel ver! Was ook: ik zie een mug: hij is heel vlug! van toepassing :O

Zondag heb ik niet veel gedaan (kan ik me niet echt herinneren) en het was toch jan-met-de-pet-weer! Maandag was het ook kletsie nat in de ochtend, maar we hebben ons toch als bikkels weten de gedragen in het verkeer. Gewoon het jasje weer uithangen en smiddags was het droog, dus lekker in t-shirtje kunnen fietsen. uitgebreid boodschappen gedaan, door 3 keer naaar de winkel te gaan omdat je nog ingredienten mist, maarja dat kan gewoon hier, want ik kan er bijna naar toe spugen, zo dichtbij staan ze hier.

Dinsdag was echt geweldig! 's ochtends nog droog gebleven, maar smiddags hoooooozzzeen! Het kwam met bakken uit de hemel! En van aquaplanning hebben ze hier nog niet scht gehoord, want straten liepen gewoon onder, zo erg dat auto's zelfs om gingen keren, fietspaden waren grachten geworden en ik moest in het midden van de weg fietsen en op sommige stukken met voeten even flink optillen. Mijn wielen waren wel voor de helft onderwater op zijn diepst. Je kan hier maar beter een monstertruck hebben want die blijft nog prima boven water!.
Ik was tot de bilnaad nat, maar ik heb me kapot gelachen en I'm singing in the rain gezongen :P helemaal geweldig!
Na het opdrogen ging ik nog naar de film (helft van de prijs op dinsdag en dus nog maar 2 euro) met een aantal meiden die hier ook wonen. How to be single is wel een aanrader, maar zeker weten als je in de Surinaamse bioscoop zit, want die lachen gieren en brullen harder dan dat wij gewend zijn :P Ze hebben geen ondertiteling, maar gelukkig kan ich wel ein bitchen English verstehen. wat ze wel hebben is chillen lounge stoelen, die een beetje achteruit gaan als je er in leunt, zouden ze ook in Nederland moeten doen joh! Maar ook een bak die vast zit aan een fleshouder, die kun je weer in het gat van de leuning van je stoel steken, waardoor je je eigen buffet creert! Wat een handige dingen allemaal. Eerst heb je wel super veel reclame en allemaal nieuwe films die uitkomen, maar dan zie ik alleen maar dat ik iedere dinsdag heen wil :D muhahahaha.
Net als iedere woensdag naar karaoke! Dat is echt geweldig, heb het is een nacht van guus gezongen met allemaal meiden, jongens hebben ze hier waarschijnlijk niet zoveel :P whahaha, ag ik ben het gewend, scheelt weer!

Gisteren allemaal mensen uitgenodigd om spelletjes te doen en in het zwembad rond te hangen, was ook zeer geslaagd en gezellig!

Vandaag zijn we meegeweest met een Spelling-bee contest, wat nog maar een voorronde was. maar wel leuk om midden in de bus te zitten enzo, met de wapperende handjes van de leerlingen om me heen (geen arko meer nodig :P met al dat gewapper). De kids moesten allemaal 1 voor 1 in een kamer waar de jury zat gebaren, vingerspellen en weer afsluiten met het gebaar, als ze alle 5 willekeurige woorden goed hadden, vanuit een lijst van 150 woorden, gingen ze door naar de kwartfinales. En helaas zijn er dan ook teleur gestelde kinderen bij die niet doorgaan.
De weg terug was lang, want het was vrijdag middag en dan staat er door heel Paramaribo FILE!!!! (zeg maar heel vaak auto auto auto achter elkaar). Maar eenmaal thuis weer begonnen aan mijn verhaaltje, na een stevige pastamaaltijd en tussendoor ook nog een volleybal gehaald omdat mijn buurvrouw ook aan volleybal doet op eerste divisieniveau in België kwam ik achter, dus daar net lekker een balletje mee overgetikt!

Veel boeiends over de Kennedyschool heb ik nog niet echt te melden na mijn observaties. Het is gewoon anders lesgeven en krijgen, dan dat we in Nederland gewend zijn. Het gaat hier harder aan toe (verbaal moet ik er wel bij zeggen), nu schreeuwen er wel wat leraren tegen de kinderen, niet omdat ze slecht kunnen horen, maar omdat sommige juffen een heel kort lontje hebben. Kinderen moeten hier veel stilzitten en lang wachten tot er iets gebeurd, vooral als er individuele aandacht wordt gegeven, dan duurt het nog langer voordat ze weer aandacht krijgen. En kinderen houden van aandacht! En willen graag bewegen! Ik krijg het idee dat er kinderen zijn die bang zijn voor de juf door de strenge aanpak! En de gymles stelt ook niet zoveel voor die ik gezien heb, laat de kinderen een beetje rondrennen in de gymzaal en geef ze geen materiaal, want daarvoor moet eerst de sleutel van het kantoor worden gehaald, en tja die zit 20 meter verderop.... We hebben hier ook al over met het schoolhoofd gesproken die onze bevindingen lijkt te waarderen, dus misschien zouden er nog positieve veranderingen kunnen plaats vinden in deze relatief korte tijd.

Volgende week gaan we beginnen om de diagnosticering te instrueren en de eerste kinderen een zo goed mogelijke diagnose te geven met de Reynelltest, die we dan vervolgens hier ook laten, zodat de kinderen vaker een hertest kunnen krijgen om te kijken of er ook groei in zit. Lijkt me een goed begin om het taalbegrip beter en tastbaarder te kunnen maken. Ik ben van plan om eerst gesproken taal aan te bieden en als ze het niet begrijpen dan terug te vallen op de gebaren, want het gebaarbegrip zal vast voorlopen op het spraakbegrip. Ook probeer ik
Dus dan kan ik met boeienderende verhalen komen!

Tot horens! En sorry voor mijn enorm lange verhaal :O

Kussies xxx

OMG OMG OMG, ik net helemaal panisch, want ik drukte met mijn knie per ongeluk op kruisje, want ik zat achter een mug aan met mijn elektrische tennisracket, gekocht bij de chinees (kun je echt alles halen). gelukkig kon ik het nog terug krijgen. pffiieeuuww
Over muggen gesproken. Ik heb er al meer dan 20 in mijn kamer gekilled en ook al een par buiten, maar met mijn racket is het echt super chill + er zit een accu in die ik gewoon via het stopcontact kan opladen.
Dus bij de chinezen moet je wezen (en niet alleen maar omdat je eten wil)

  • 27 Februari 2016 - 11:07

    Leonie:

    Oh my god!! Wat een verhaal! Ik ben pas bij de prinsessenparty, haha, maar dat is echt te leuk! hahaha

  • 27 Februari 2016 - 11:21

    Leonie:

    Whahahaha, en eerst vind je de regen verschrikkelijk! En daarna zing I'm singing in the rain! Zo snel als dat het weer kan omslaan, kan ook je humeur omslaan of niet dan :-P Leuk hoor al je uitstapjes! Spannend in het donker op zoek naar de kroko's! En ik wil ook mee naar de Karaoke! leuk dat je ook weer een beetje kunt bolleyvallen! ;-) Zou leuk zijn als je ook met de kids kunt gaan sporten! haha, en mooi dat het gelukt is met je racket; nu zit wel dat liedje de hele tijd in mn hoofd... bij de chinezen moet je wezen als je lekker eten wilt, haaienvinnen, krokodillen en gebakken kikkerbil :-P

  • 27 Februari 2016 - 12:25

    Annet:

    Hela, weet je ook wat voor type mug het is en zijn het steeds dezelfde types die langs komen of ook andere?
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt, maar de dieren moet je eigenlijk met rust laten. Het is toch gewoon mishandeling om een kroko te vangen een elastiek om zijn bek te doen, vast te houden en dan weer los te laten. Net als met aapjes op de foto of op een olifant rijden zou men dit ook niet moeten toestaan, maar zolang de toeristen dit willen blijft het doorgaan. Dit was mijn pleidooi voor een betere wereld voor dieren.kus.

  • 27 Februari 2016 - 14:54

    Jos:

    Haha een prinsessenparty, daar had je ons nog niks over verteld, dat was wel een erg roze verrassing en kun je natuurlijk verwachten met net zoveel meiden als muggen om je heen. Gelukkig behandel je ze niet op dezelfde wijze. Mooie avonturen ook in de avonduren, geweldig.
    Ja leer die kinderen ook wat sporten bij de gymles dat zullen ze vast heel leuk vinden. Mooi te lezen dat je ook al kunt waterfietsen met je fiets, dat houdt je wel fit. Ik lees je verslagen met veel plezier. Als je zo doorgaat kun je het nog eens uitgeven als een reisverslag.

  • 29 Februari 2016 - 12:01

    Karin:

    Heey Roy, man wat beleef jij een hoop spectaculaire dingen maar deze verjaardag is er 1 om echt nooit meer te vergeten; een prinsessen verjaardag; ze weten wat goed voor jou is.
    Wel zaak om inderdaad een balletje te slaan af en toe want je conditie holt anders achter uit en dat goddelijke lijf moet je toch ook in stand houden ;););)
    Misschien kun je op school een mooie combi maken met wat sport activiteiten, geen overbodige luxe lijkt me. Lots of succes maar weer deze week en we kijken uit naar je volgende avonturen. dikke smok

  • 01 Maart 2016 - 19:53

    George:

    Hahaha....belevenis na belevenis. Klinkt wel als een ontzettend tof avontuur waarbij er soms ook nog gewerkt mag worden. Als je er tenminste tijd voor hebt. Maar ik begrijp dat de kaaimantassen er voorlopig niet komen. Laat staan de schildpaddensoep. naja..... de surpriseparty is al spectaculair genoeg! Ben je in ieder geval echt jarig geweest.
    Met al die regen lach je voortaan om wat hier valt. Iedereen loopt hier al te janken als de straat nat wordt. Heb je trouwens nog behoefte aan een rubberboot....met motor......? Zonder peddels.....gaat veel sneller. En stel je voor dat je ook nog iets aan de mensen daar kunt leren, buiten wat je allemaal al van hun mag leren. Volgens mij wordt je er een heel ander mens van. Nog beter dan je al was (hoewel dat bijna niet kan :):):) ) Met de groeten aan Desi. Dikke kus

  • 13 Maart 2016 - 16:46

    Oma Hermans:

    Hallo Roy,
    Ik heb net jou verhaal gelezen. Je hebt het wel naar je zin daar in Suriname.
    Dat hadden wij vroeger niet. Wij gingen met paard en wagen volgeladen naar de dierentuin in Emmen vanuit Nieuw Schoonebeek en zongen dan Oranje boven Oranje boven leve de koningin...... En dan hadden we ook een mooie dag. Ik hoop dat het verder ook allemaal goed met je blijft gaan en dat je gezond weer terug komt. Hou je taai en tot ziens in Nederland, misschien kom je wel met een leuk meisje terug, Doei doei.

Tags: Mug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Suriname en verder....

Een verre reis enzo...

Recente Reisverslagen:

24 September 2016

Trips in SU part 2

24 Augustus 2016

Trips in SU part 1

05 Juli 2016

Godo

28 Mei 2016

Curaçao

21 Mei 2016

Aruba
Roy

Op reis naar Suriname en verder...

Actief sinds 09 Feb. 2016
Verslag gelezen: 502
Totaal aantal bezoekers 13880

Voorgaande reizen:

10 Februari 2016 - 25 Augustus 2016

Suriname en verder....

Landen bezocht: