Keniknieschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu Keniknieschool - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Roy Hermans - WaarBenJij.nu

Keniknieschool

Door: Roy Hermans

Blijf op de hoogte en volg Roy

19 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen! Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties! Zo heb ik toch nog een stukje familie, vrienden en Nederland bij me :)

En er zit weer een dag op. Ik vind het maar snel gaan allemaal. Maar het besef is er nog steeds niet dat ik voor zo'n lange tijd weg zal blijven. Lang leven vakantie :P hahaha, zo voelt het dan wel weer! Gewoon weg uit de Nederlandse bende van het moet, moet en moeten & dan ook nog liever gisteren dan vandaag. De Surinaamse mentaliteit kan ik wel aan wennen :P liever morgen dan vandaag :D Nu geld dat niet voor alles, maar zelfs het lopen gaat hier een stuk langzamer dan in Nederland. Nou zouden we dat ook niet volhouden in Nederland met zulke temperaturen, maar toch. Het gaat hier allemaal een stuk relaxter. NO SPANG!

Maandag was het zover. Om half 8 hadden we afgesproken op het erf van de Kennedyschool. Nu hadden we daar al stiekem een kijkje genomen, dus we wisten hoe we daar moesten komen, nadeel was wel dat het laatste stukje eenrichtingsweg was, maar dan de verkeerde kant op :O Gelukkig was er wel een fietspad, maar geen idee of die ook 1 richting was (volgens mij wel), dus een beetje lak aan de verkeersregels, voor 200 meter mocht volgens ons wel, we waren namelijk wat aan de late kant... 07.32 uur. Goede eerste indruk zou je zeggen, maar daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan. We kregen een warm onthaal. Direct doorgelopen over het erf, wat bestaat uit zand met diepe kuilen erin. Je kent vast wel dat gevoel van zo'n hobbelfiets (met zulke gekke wielen dat je op en neer gaat), nou als je hier met een fiets door die kuilen gaat, krijg je een beeetje hetzelfde idee.
Over de de zandweg, wat denk je? zandweg... neee neee dat was even een grapje tussendoor. De school bestaat uit verschillende compartimenten (soort noodgebouwen idee, maar dan met nog een verdieping er bovenop), wat betonnen gebouwen zijn die wel een likje verf kunnen gebruiken van buiten en ook van binnen. Misschien een leuk idee voor een benefit???

We hebben eerst een kennismaking gehad met de schoolhoofd, vervolgens het vlaggen hijsen meegemaakt samen met het volkslied, wat een Nederlands deel heeft en een Sranan Tongo deel. Dus dat laatste deel versta ik geen hout van! Hierbij wordt er dus gezongen, maar ook er direct bij gebaart (geen baby ofzo, maar wapperen met de handjes).
Vervolgens weer verder gepraat en wat rond gekeken. Een tour du sjoer door langs alle klassen en het internaat die er naast zit gekregen en flink veel voorgesteld aan alle medewerkers! Nou heb ik het geluk dat ik heel slecht in namen ben en het geheugen heb als een goudvis, dus dat onthoud ik toch niet. Nu hebben we wel een lijstje gemaakt met alle namen op een rijtje, zodat we vooraf weten naar wie we toe gaan, niet dat we dat niet wisten, maar nu hebben we er een naam bij.

Nog een klasje of 2 geobserveerd en toen was de schooldag alweer om... (lees half 1) Dus nog een zwaar relaxte middag voor de boek, met een beetje documentatie wat we gezien hebben, zodat het ook voor ons makkelijker op een rijtje staat wat we nu precies hebben gezien enzo.

Tot nu toe hebben we iedere klas kunnen observeren, maarja waarop? daar ben ik niet zo'n held in, je doet eigenlijk maar wat. En al doende leert men. Klassen zijn hier ingedeeld op IQ-leeftijd. Dus hier vind je in groep 5 gewoon nog twee kinderen van 14 en 13 jaar. En dan is groep 5 ook direct de kleinste klas, want er zitten maar 2 kids in. de grootste klas is met 9 kids en dat is groep 1. Met een erg fanatieke juf voor de klas. Die graag iedereen bij de les wil hebben, is dat niet zo? Dan kun je een boze houding verwachten, met dreigementen dat mama wordt gebeld en hij dat waarschijnlijk een pak slaag thuis kreeg... Klinkt wel erg hard, maar dit is wel 1 van de openhartige juffen die eigenlijk zeer enthousiast is (ook juist naar ons toe). Ze heeft ook het beste voor met de kinderen, maarja de een is gewoon lui en de andere leergierig. En de meeste leraren zijn zeeer streng hier.

Wel grappig is, dat ik de eerste dag al direct een box handje kreeg van een groep 1 kindje. dat was ook heel schattig. En er zit zoooooooo'n schattig meisje in de kweekvijverklas! echt om op te eten! Als ik zulke knappe halfbloedjes krijg, zou ik meteen papa willen worden :O :O :O Zijn toch echt de mooiste kindjes die je maar wensen kan. Dan nog alleen een leuk karakter erbij en dan is het helemaal compleet.

We zouden maandag al een afspraak hebben met de audioloog die daar werkt, voor extra inzage enzo. Dat werd verschoven naar dinsdag ochtend, maar door drukte is het er niet van gekomen. Donderdag maar weer naar gevraagd, maar toen werd het weer verplaatst naar maandag. Dat schijnt vaker wel voor te komen in Suriname.

Woensdag een beetje de stad onveilig gemaakt en verbaasd over iedere straat met tig kledingwinkeltjes... :O hoe houdt men zich draaiende daaro? helemaal als je buurman prezies hetzelfde verkoopt als jij.

vandaag hebben we zelfs nog een training meegemaakt van een externe logopedist (want interne hebben ze niet echt hier standaard). zeer bijzonder interessant hoe de kijk op het aanleren van lezen gericht is op kleuters.
Doordat het auditieve systeem dus voor een groot gedeelte wegvalt, worden op speelse wijze al op jongere leeftijd de kids bekend gemaakt met woorden, zonder dat ze er voor moeten kunnen lezen. Maar meer associaties maken, nou dat kunnen ze wel, want een spelletje memorie is door een vier jarige zo gedaan. Zo wordt dus het lezen ingebed, zonder dat het kind het bewust door heeft, eigenlijk precies zo hoe het normaal gaat via de auditieve weg klinkt eigenlijk ook wel weer logisch.

We gaan weer zien wat morgen brengt! (heb niet zoveel zin meer om te typen... ik ga ook maar weer slapen)

Groetjes!!!

• 19 Februari 2016 - 08:44

Annet:

Hey lieve schat, Gefeliciteerd met je 82e. Wat gaat de tijd snel he? Voor je het weet ben je alweer een oude man. Het lijkt hier of je al maanden weg bent.Maak er een mooie dag van en doe voorzichtig met de krokodillen. Geen bravour a.u.b om indruk op de meisjes te maken. liefs en dikke verjaardagskus van je mamsi.

• 19 Februari 2016 - 13:00

Karin:

Hieperdepiep gefeliciflapsteerd met je verjaardag. Ik hoop van harte dat het n mooie gedenkwaardige dag mag worden waar je nog vaak aan zal terugdenken.
    Heerlijk verhaal weer; ik zie het allemaal voor me wat je beleefd.
    Vooral dat door die kuilen fietsen

• 19 Februari 2016 - 13:01

Karin:

Plaats ie weer niet t hele stukje wat ik schrijf

• 19 Februari 2016 - 13:02

Karin:

Nou ja zeg; wij proosten hier op jou! Dikke smok

• 19 Februari 2016 - 13:03

Karin:

Oh hij snapt de emoticons niet.......

• 19 Februari 2016 - 16:47

Silja:

Eerst even hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, Roy!! :) Ik wist niet dat je al zo oud was... hahaha 82 al!
    Klinkt echt hartstikke leuk wat jullie beleven!:)

• 19 Februari 2016 - 20:14

Jos:

Ja die mentaliteit daar past helemaal bij jou maar niet te lui worden hoor!
    Je verveelt je in ieder geval nog niet.
    Heb een heel fijne verjaardag.
    Proost

• 20 Februari 2016 - 17:17

Wendy:

Hey Roy, nog gefeliciteerd met je verjaardag! Super om te lezen dat je het daar naar je zin hebt. Wij missen je hier wel hoor, vooral ook de kids. Veel plezier daar nog en zet hem op! Voor je het weet is het weer voorbij.
    Groetjes Wendy

• 29 Februari 2016 - 13:57

Tante Cora:

oma en ik houden je in de gaten .Veel plezier en geniet van het leven (zonder dat heilige moeten)
    Cora